Již tři dekády šatí pohostinství, hotelnictví a retail

Bezmála 30 let se zabývají šitím profesních oděvů. Jejich dvě šicí dílny jedou na plné obrátky a díky tomu se jim podařilo rozšířit pole působnosti. Nově se krom gastronomie, hotelnictví, školství a retailu zaměřili také na farmacii. Patří mezi špičky ve svém oboru a etiketu FOMI najdete na rondonech úspěšných šéfkuchařů a známých lékařů. V čem jsou jejich silné stránky? Jak ustáli dopad koronaviru? Jaké jsou nové trendy? Na tyto otázky a další nám odpověděla Martina Michalová, obchodní ředitelka společnosti Fomi.

Martina Michalová
Martina Michalová

Již přes 20 let šatíte gastronomii, hotely a školy. Vybudovali jste úspěšnou a známou značku FOMI. Jak široké je vaše portfolio výrobků?
Troufám si říct, že za ta léta v oboru se nebojíme ničeho. A proto se na nás zákazníci obracejí s různými požadavky na odívání. Zakládáme si především na kvalitě použitého materiálu, jeho zpracování, a samozřejmě cenové dostupnosti pro zákazníka. Náš výrobní program dělíme v podstatě na dvě linie: Výrobní řada profesního oblečení pro pracovníky v gastronomii a obchodě, a výrobní řada profesního oblečení pro zaměstnance ve zdravotnictví, wellnessu a kosmetických službách. Také oblékáme řadu hotelových škol po celé České republice. Jestli jsem na něco zapomněla, tak je to právě proto, že náš výrobní program je opravdu hodně široký.

Vaší silnou stránkou je, že se věnujete zakázkovému šití na míru. V provozu máte dokonce dvě velké šicí dílny. Kdo využívá služeb šití na míru a jak je to finančně náročné?
Ano, zákazníkům nabízíme tuto možnost a myslím si, že jsme v tom jedineční. V posledních letech se na trhu objevují firmy, které se zabývají pouze prodejem profesního oblečení bez jakýchkoliv úprav. Naši zákazníci jsou však na náš kompletní servis zvyklí, to nás odlišuje. Naším cílem je zachovat si finanční dostupnost pro každého. Tato služba je dražší, ale troufám si říct, že je srovnatelná s běžnými krejčovskými službami, které se v České republice nabízejí.

Jak dlouho trvá ušití rondonu na zakázku a co to obnáší?
Záleží na tom, jestli bude rondon s výšivkou – jména, funkce, popř. loga. V takovém případě se dodací lhůta prodlužuje o komunikaci se zákazníkem, protože se nové logo nejdříve vzoruje, pak se odsouhlasí a až nakonec se vyšívá. Nemůžeme si dovolit jen tak bez jakékoliv další komunikace se zákazníkem hned vyšívat. A co si budeme povídat, někdy se se zákazníkem „honíme“ a čas letí, protože všichni toho máme v poslední době hodně. To jsem trochu odbočila, ale termín dodání se vždy také odvíjí od momentální naplněnosti výrobní kapacity. Naše zakázkové lhůty se pohybují v rozmezí 4 až 8 týdnů, proto je potřeba i s tímto dopředu počítat, když uvažujete o výrobě zakázkového rondonu.

V čem spatřujete vaše výhody oproti konkurenci?
Jak už jsem zmínila, právě naše přizpůsobivost a snaha o diskuzi se zákazníkem jsou naše silné stránky. Myslím si, že se vždy snažíme pro zákazníka vymyslet tu nejlepší vhodnou variantu k dané potřebě. Spolupracujeme také s firmami, které naše výrobky poskytují ve formě benefitů za odběry. Tím jsem chtěla říct, že pokud máte potřebu se nově obléct a nevíte, jak myšlenku uchopit, přijďte k nám a rádi s vámi probereme dané možnosti. Jde o lidský přístup ke klientovi, což je náš hlavní benefit. Samozřejmě i skutečnost, že budeme brzy slavit 30 let od založení naší rodinné firmy, je velkou zárukou kvality pro zákazníka. Můžeme nabídnout dlouholeté zkušenosti v oboru, znalost trhu a samozřejmě máme celou řadu spokojených zákazníků.

Troufám si říct, že za ta léta v oboru se nebojíme ničeho. A proto se na nás zákazníci obracejí s různými požadavky na odívání. Zakládáme si především na kvalitě použitého materiálu, jeho zpracování, a samozřejmě cenové dostupnosti pro zákazníka.

Kde se dají vaše konfekční produkty zakoupit?
Naše výrobky se dají koupit u nás na prodejně ve Slezské ulici v Praze nebo na e-shopu www.fomi.cz a www.fomipro.cz. Jiné možnosti, jak získat naše konfekční výrobky (tedy výrobky konkrétní velikosti a barvy), nejsou. Mimochodem konfekce znamená, že oděvy máme ve velikostech 34 až 64 pro ženy a 44 až 64 pro muže.

Jste velmi flexibilní společnost, která umí zareagovat na potřeby trhu. To potvrzuje i vaše nasazení v době pandemie, kdy jste šili roušky. Existuje vůbec něco, do čeho byste se nevrhli?
Upřímně, asi ne. Myslím, že to máme v krvi a budeme se s každou příchozí situací prát jako lvi. Vždyť už jsem třetí generací v rodinné firmě. Období pandemie nebylo vůbec milé. Ono to vlastně není ani teď, protože způsob práce, na který jsme byli doposud zvyklí, praktikovat vůbec nejde. Ale jak říkala moje babička: „Nic se nejí tak horké, jak vypadá.“ Poradit si vždycky musíme, vždyť máme za zády zaměstnance, kteří mají své rodiny. I já mám malé miminko, kterému není ani rok, ale bylo mou vnitřní silou tak nějak se „nedat“.

Velmi úspěšní jste i na poli farmacie, což potvrzuje vaše divize FOMI PRO, která se specializuje na ošacení pro lékaře a zdravotnický personál. Není vám již Česko malé?
Děkuji. Pracujeme stejně pilně a usilovně jako v gastro odvětví. Ne, Česko nám není malé. Pořád existuje něco, v čem se můžeme zdokonalovat. A toto výrobní odvětví bylo paradoxně tím, které nám pomáhalo přežít. Vlastně to byl právě jeden nejmenovaný pan doktor, se kterým jsem si před nástupem pandemie telefonovala ohledně situace v ČR. Nikdy jsem si však nemyslela, že to dojde tak daleko. Vlastně díky tomuto telefonátu jsme začali pomáhat s rouškami. Nejvíc mě těší ocenění od pana primáře doc. MUDR. Davida Pavlišty, Ph.D. z Gynekologicko-porodnické kliniky „U Apolináře“ v Praze, že mezi těmi tisíci rouškami, které jsme v době pandemie odevzdávali, byly i roušky pro lékaře a novopečené maminky.

Jaké jsou nové trendy v odívání a obuvi pro tento?
V oblasti zdravotnictví, kde je možné si svůj dress code zvolit, jednoznačně vedou barvy a barevné kombinace a materiály s antibakteriální úpravou, které se již nemusí prát na 90 stupňů. V nabídce máme různá tematická rozdělení jednotlivých specializací. Pro učitele v MŠ a pediatry např. nabízíme veselou pracovní obuv se zvířátky.

Mají naši kuchaři raději elegantní bílou klasiku nebo volí raději barevné látky či vzorované dezény?
Podle mého názoru bílá zůstane vždy bílou, vždyť je to barva čistoty a ten, kdo má rád klasiku, u klasiky zůstane. Samozřejmě i kvůli jednoduchosti údržby. V posledních letech se však do popředí dostávají poněkud „free“ střihy rondonů košilových střihů a jeansová struktura materiálů a použitých doplňků. Tady bych doporučovala při nákupu si vždy předem zjistit informace o způsobu udržování použitého materiálu.

Která zakázka byla pro vás výzvou?
V poslední době to byl výběr a realizace vhodného, líbivého a samozřejmě praktického zdravotnického oblečení pro Protonové centrum v Praze.

Zdroj: Svět HORECA září 2020, foto: Fomi