Kde ulovit hosty

Na českém internetu existuje celá řada webů a služeb souvisejících s propagací restaurace. Vyznat se v nich není jednoduché, a proto přinášíme jejich základní charakteristiku. V čem mohou být užitečné a zda stojí za to.

Pravděpodobně se vám už mnohokrát objevila v hlavě otázka, jak přivést do restaurace, baru nebo kavárny nové zákazníky. A dost možná jste se také zabývali tím, jak je oslovit na internetu. Cest existuje celá řada a jen některé přináší kýžené ovoce. Náš nový seriál bude průvodcem pro online marketing restaurace, ve kterém postupně probereme témata okolo sociálních sítí, vlastního webu nebo mobilních aplikací. Začínáme sedmi nejzajímavějšími službami na českém internetu, které mohou pomoci zvýšit obrat a získat nové hosty.

1. Blogy, recenze a žebříčky

Každý je dnes kritikem restaurací a tak se internet zaplňuje recenzemi, hodnocením a různými komentáři. Objevit se v těchto příspěvcích znamená zvýšit povědomí o podniku a tak se vyplatí zajistit si pozornost jejich autorů. Zjistěte si, co se o vás píše a pozvěte blogery na večeři zdarma.

  • Scuk.cz: Průvodce po podnicích s recenzemi od prověřených hodnotitelů
  • Grandrestaurant.cz nebo též Maurerův výběr: žebříčky a recenze restaurací
  • Foodblogy.cz: Přehled mnoha menších blogů o jídle a restauracích
2. Katalogy všeho druhu

Zatímco blogy se obvykle zaměřují pouze na vybrané restaurace, tak katalogy se naopak snaží obsáhnout celé spektrum. Některé z nich se specializují na gastronomii, jiné na volný čas a některé na „celý svět“. A zpravidla všechny z nich nabízejí základní formu zápisu zdarma. Zaregistrujte do nich vaší restauraci. Pomůže to nejen s návštěvností stránek, ale i s pozicemi ve vyhledávačích.

  • Flob.cz: Mapa a hodnocení restaurací
  • Hele.cz: Katalog s více než 20 tisíci gastronomickými podniky
3. Mapy

Ujistěte se, že je podnik dohledatelný skrze online mapy a že se šipka s jeho pozicí zobrazuje na správném místě. Údaje z těchto map se totiž používají nejen při zobrazení skrze internetové stránky, ale také v různých mobilních aplikací nebo GPS navigacích.

  • Mapy.cz: Online mapy od Seznamu – restauraci sem přidáte prostřednictvím zápisu na Firmy.cz
  • Maps.google.com: Obdobná služba od Google – restauraci můžete přidat po jejím „nenalezení“
4. Rozvážkové služby

Zajistit pro kuchaře více práce se dá také pomocí rozvážky jídel. K tomu není potřeba mít vlastního poslíčka. Stačí zahájit spolupráci s některou z rozvážkových firem, která funguje na internetu. Ta vám za provizi zajistí jak dopravu jídel, tak zviditelnění vaší nabídky.

  • Damejidlo.cz
  • Jidleted.cz
  • Foodpanda.cz
5. Slevové weby

Má to jak své světlé, tak i stinné stránky. Vyberete-li si pro spolupráci velký slevový server, pak se Vám může podařit prodat i stovky poukazů. Za ně si však budete účtovat výrazně nižší cenu než obvykle. Za tyto peníze si nabídku pořídí nejen noví hosté, ale také ti, kteří k vám již chodí a kteří by za ní jindy zaplatili plnou cenu. Stejně tak nelze počítat s tím, že si hosté využívající nabídku objednají nějaká další jídla, či nápoje.

  • Slevomat.cz: Největší slevový server
  • Skrz.cz: Vyhledávač slev napříč různými slevovými servery
6. Rezervační systémy

Stejně jako před časem pro hotely se nyní i pro restaurace objevují rezervační systémy, které nabízejí správu rezervací pomocí webových aplikací. Díky nim získáte větší přehled o svých hostech. Zároveň můžete na svých internetových stránkách nabízet přímé rezervace stolů – bez nutnosti telefonického potvrzení. Součástí těchto služeb je i zařazení do jejich vlastního katalogu restaurací, což může oslovit nové zákazníky.

  • Restu.cz: Nejvyužívanější rezervační systém
  • Bookio.cz: Mladší konkurence
7. Denní menu na internetu

Pokud se restaurace nachází v lokalitě s konkurenčním prostředím, tak velká část potencionálních hostů se zajímá o aktuální denní menu již u počítače v kanceláři nebo na displeji mobilního telefonu. Podle toho se pak rozhoduje, zda zajde do toho, či onoho podniku. Aktuální denní menu je tedy nutností nejen na vlastních stránkách, ale i na dalších populárních webech.

  • Lunchtime.cz: Nejpoužívanější vyhledávač denního menu
  • Alacarte.cz: Katalog podniků včetně denního menu

Lukáš Pilka – autor článku