Kreativita se vyplatí

Zima je zde a zákazníci se začínají shánět po něčem dobrém na zahřátí. Káva, čaj, čokoláda a třeba i něco tvrdšího, co zahřeje pořádně, proto nesmí v nabídce žádného podniku chybět. Změnili se preference zákazníků přes letní sezonu? Co udělat, aby přišli právě k nám a vraceli se zase k nám?

Odpověď je snadná, kromě skvělého prostředí, atmosféry a bezchybného servisu jim nabídněte kvalitní produkty a nebojte se být trochu kreativnější. Vyplatí se to. Podle čerstvých dat americké agentury pro průzkum trhu ReportLinker už mají zákazníci dost existujících kategorií teplých nápojů a vyhledávají zajímavější chutě. Není to ale tak, že by na klasické receptury úplně zanevřeli. Podle českých dodavatelů a  podniků si zákazníci sem tam rádi zaexperimentují, nakonec se ale vždy vrátí k tomu, co mají rádi, k tradičním nápojům, které jsou připravené poctivě a precizně.

Mistři kafe a čaje

Tahounem v  horkých nápojích je samozřejmě káva, která se pije celoročně a jejíž obliba stále stoupá. Na její přípravu jsou ale kladeny čím dál tím větší nároky. Barista je dnes jakýmsi guru. „Příprava kávy je specifická dovednost vyžadující zručnost a znalost řemesla. Důraz na odbornost baristy expanduje,“ říká profesionální barman Jakub Dvořák. Americký řetězec Starbucks Coffee pozici těch nejlepších baristů dokonce povýšil na kávové mistry, takzvané Coffee Masters, což jsou skuteční znalci kávy, kteří prošli několikafázovým výcvikem, jehož součástí je i  návštěva pěstitelských oblastí po celém světě. Cestuje se ale i za čajem. Michal Durdil, zástupce firmy White Grant a  distributora čajů Dammann Frères, říká, že někteří zákazníci objevují chutě čistých čajů, s  napětím očekávají první sběry čajů z Darjeelingu a zajímají se o lokality, kde byl čaj vypěstován a jak byl zpracován. „Je i celá řada lidí, kteří za čajem cestují na čajové plantáže,“ povídá. Jiní klienti naopak rádi objevují chutě nové a vyhovují jim spíše čaje ochucené. Kombinace příchutí neznají limit. Černý čaj s  kakaem a  papričkami jalapeños, japonský zelený čaj Sencha Fukuyu s kiwi nebo černý čaj Coquelicot Gourmand s  mákem. Největším favoritem je ovšem podle Durdila už řadu let zelený čaj s  názvem Bali, v  němž se mísí chutě a  vůně liči, grapefruitu a  broskve. Konzumenti Nespressa mají rádi tradiční příchutě kávy, což je v zimě perník, skořice, karamel či vanilka. „Čas od času nás ale zákazníci překvapí, loni byla nejúspěšnější ochucenou kávou káva s vanilkou a kokosem,“ říká ambasadorka Nespresso Coffee Michaela Illíková.

Barmani se učí zapojovat čaj do originálních koktejlů, kuchaři a cukráři do svých receptur ahotely začínají nabízet odpolední čaje. Michal Durdil

Chutě bez kompromisů

Podle Illíkové zákazník v oblasti klasické kávy stále preferuje buď malou hořkou kávu, nebo naopak velký šálek s hodně mlékem a cukrem. Čistá arabica se svými nakyslými tóny je zcela neuspokojuje, myslí si. „I když se nám trend snaží diktovat myšlenku, že káva s robustou není dobrá, my se setkáváme s  tím, že jsou zákazníci nadšení, že ji v  nabídce máme, a to dokonce ve velmi silné variantě.“ Káva arabica je však vnímána jako kvalitnější právě proto, že je pěstována ve vyšší nadmořské výšce a  obsahuje méně kofeinu. „Ze všech průzkumů, které byly do dnešního dne publikovány, vychází závěr, že zdravá konzumace kofeinu není pro tělo jakkoli škodlivá,“ podotýká ambasadorka. Světová zdravotnická organizace uvádí jako doporučenou denní dávku kofeinu 400 miligramů, což jsou zhruba čtyři šálky středně silné kvalitní kávy. Tento fakt nicméně nic neubírá na popularitě kávy bez kofeinu. ReportLinker na základě informací získaných například od společností Tea Forte, Coca-cola, Jack Daniel´s nebo Nestlé dále uvádí, že zdraví je prioritou mnoha zákazníků, ale pokud jde o chutě nápojů, nechtějí dělat kompromisy. Téměř vždy dají přednost chutnějšímu nápoji před zdravějším. Tuto premisu potvrzuje i  Michal Durdil při konzumaci čajů, ačkoli zároveň tvrdí, že čaj, rooibos, ovocná směs i bylinky obsahují zdraví prospěšné látky, které, pokud se konzumují v rozumné míře, jsou pro lidský organismus přínosem. Největší zájem ze strany zákazníků je podle něj o  čisté čaje a  ochucené čajové směsi. Za nimi následují rooibos a  směsi ovocné. „Bylinky zaujímají nejmenší podíl z našeho prodeje,“ říká ředitel White Grant