Smíchovský výběr dokládá, že originální receptury nejsou jen trendem poslední doby
Jsou pivní speciály fenoménem dnešní doby? Nebo si je Češi oblíbili už dříve? Druhé tvrzení je správné. A když říkáme dříve, myslíme tím opravdu dávno. Vždyť třeba legendární polotmavý ležák Granát spatřil světlo světa už v roce 1884 a oblibu si získal jak za první republiky, tak znovu v jedenadvacátém století. Pivovar Staropramen nyní – v době rostoucí spotřeby speciálů – přichází se sadou toho nejlepšího, co vzešlo z umu jeho sládků. Pod označením Smíchovský výběr se představí piva Granát 13, pšeničný Nefiltr, Velvet a Extra chmelená 12. Některé z piv Smíchovského výběru naleznou návštěvníci celkem v 700 restauracích a hospodách včetně sítě Potrefená husa a Naše hospoda. Kompletní výběr nabídne například Potrefená Husa Na Verandách.
Pryč jsou doby, kdy český pivař vyhledával pouze ležáky nebo výčepní piva. Jejich konzumace v našich zeměpisných šířkách sice stále dominuje, zákazníci restaurací a hospod jsou dnes ale daleko otevřenější i k pivním speciálům. A právě pro ně je tu Smíchovský výběr, který se skládá z čtveřice originálních pivních speciálů, z nichž každé prezentuje to nejlepší z umění současných i minulých sládků pivovaru Staropramen.
Speciály Smíchovského výběru budou dostupné celoročně ve vybraných restauracích a hospodách, takže jejich návštěvníci už nebudou muset čekat například na Dny českého piva, ale budou si moci oblíbenou Extra chmelenou 12 nebo třeba Granát 13 vychutnat v průběhu celého roku, vysvětluje brand manažerka značky Staropramen Petra Chovancová.
Smíchovský výběr se spojí s Grand Restaurant Festivalem Pavla Maurera
Jedinečná možnost ochutnat perly Smíchovského výběru spolu s exkluzivním jídlem se zájemcům naskytne od 15. ledna do 28. února 2018. A to díky Grand Restaurant Festivalu, za kterým stojí známý propagátor kvalitního jídla a vydavatel jediného nezávislého průvodce po českých restauracích Pavel Maurer.
„Piva ze Smíchovského výběru jsou v rámci Grand Restaurant Festivalu pečlivě spárována s menu jednotlivých restaurací tak, aby se co nejlépe hodila k vybraným jídlům a umocnila gastronomický zážitek návštěvníků festivalu,“ říká organizátor festivalu Pavel Maurer.
Spotřeba pivních speciálů roste
Spotřeba pivních speciálů v oblasti gastronomie (hospodách a restauracích) se podle dat společnosti Data Servis – informace s.r.o. od roku 2015 zvyšuje. V roce 2016 to bylo meziročně o 5,5 %, v prvních devíti měsících roku 2017 ve srovnání se stejným obdobím roku 2016 dokonce o 10,9 %.
„I přesto, že speciály tvoří jen několik procent celkové spotřeby piva, se jich v Česku za rok 2016 vypilo více než 24 milionů půllitrů. To bylo o 1,2 milionu více než v roce 2015. Když se podíváme na první tři čtvrtletí roku 2017, během devíti měsíců se vypilo skoro o dva miliony půllitrů více než za stejné období předcházejícího roku, a tak speciály nevyhnutelně doplňují stálice v podobě ležáků a desítek,” dodává Petra Chovancová.
Pivní speciály se silným příběhem
Každé z piv Smíchovského výběru se může pochlubit nejen exkluzivní chutí a vlastním charakterem, ale také jedinečným příběhem, který stál u jeho zrodu nebo u uchování receptury.
Vybroušenou plno chuť Granátu znají milovníci piva už od roku 1884, kdy jej poprvé uvařil tehdejší sládek Smíchovského pivovaru Michael Trnka. Přes padesát let – od druhé světové války až do přelomu milénia – se receptura skvostu, jemuž použití tří druhů sladů dodává jedinečnou barvu, uchovávala tajně ve zdech Smíchovského pivovaru. Návštěvníci hospod a restaurací jej mohli opět ochutnat až po roce 2000.
To dějiny Extra chmelené dvanáctky začaly výrazně později, přesto si tento speciál s výraznou hořkostí, jehož pětinásobné chmelení korunuje žatecký poloraný červeňák, získal mezi pivaři velkou oblibu. A to i přesto, že byl dosud k dostání pouze několik týdnů v roce během festivalu Dny českého piva. Až letošní Vánoce byly v podání Staropramenu extra chmelené, oblíbený speciál se dostal i na pulty obchodů a díky pozitivnímu ohlasu se nově objeví i na čepu.
Netradiční pivní chutí se může pochlubit další ze členů Smíchovského výběru – Staropramen pšeničný Nefiltr. Jde o ležák s charakteristickou barvou a chutí, který v sobě spojuje českou tradici českého ležáku s německými a belgickými vlivy v podobě pšeničného sladu, koriandru a ovocných tónů.
Výběr pak doplňuje Velvet, pivo se sametovou chutí, hustou krémovou pěnou a jemně nahořklými tóny následovanými karamelovým dozníváním. Jeho typický lavinový efekt poznali pivaři již před dvaceti lety. Inspiraci pro jeho recepturu hledal sládek Robert Kužela na Britských ostrovech.