Ceny v internetových obchodech se často mění
Dynamická diferenciace cen byla vždy běžnou praxí v oblasti obchodu. Existuje však zatím jen málo zjištěných poznatků, jak a do jaké míry využívají tuto strategii internetoví obchodníci. Ze studie, kterou vypracovala Centrála na ochranu spotřebitelů Verbraucherzentrale Brandenburg, vyplynulo, že ať už jde o oblečení nebo elektroniku, ceny výrobků se v online obchodu mění častěji a rychleji, než jak jsou spotřebitelé zvyklí v kamenných obchodech v centru měst.
Centrála na ochranu spotřebitelů kontrolovala po dobu 34 dnů ceny za 1 133 produktů v 16 online-shopech. Výsledek: víc než u třetiny produktů došlo během tohoto období ke změnám cen. U jednotlivých produktů se ceny měnily prakticky ze dne na den. V extrémním případě došlo za sledované období až k 32 změnám v ceně u jednoho a téhož produktu. Největší výkyvy v cenách byly zaznamenány u elektronických produktů a léků. Úpravy cen se také značně lišily, 30 % cen se více než zdvojnásobily. Například cena designérských kalhot se během několika dnů změnila ze 79,95 EUR na 199,95 EUR a pak zase klesla. Cena za pár sportovní obuvi kolísala mezi 39,99 až 59,99 EUR. Pro udávanou cenu je rozhodující také daný okamžik. U on-line prodejce ATU bylo během průzkumu zjištěno, že každé ráno byly automobilové baterie nebo pneumatiky dražší až o 30 % než odpoledne den předtím. U zásilkových lékáren DocMorris a Sanicare se v některých dnech střídalo snižování cen některých produktů se zvyšováním u jiných položek. „Pokud si někdo objednává víc zlevněných výrobků, měl by si na to dát pozor,“ upozorňuje Michèle Schererová, vedoucí divize Digital World spotřebitelského centra v Brandenburgu. „Obecně se vyplatí pozorně sledovat ceny online.“
Už dřívější průzkumy cen ukázaly, že takové výkyvy v cenách vyvolávají ve spotřebitelích nejistotu. Navíc většina lidí je považuje za nefér, i když si nějaký produkt pořídili za levnější cenu. Kirsti Dautzenbergová, vedoucí týmu na ochranu spotřebitelů, varovala před možnými důsledky takové cenové politiky: „Zákazník těžko může posoudit, zda při nákupu právě ušetří nebo na něm prodělá. Navíc nemá žádnou spolehlivou referenční cenu, podle které by mohl porovnat hodnotu produktu.“ Svými cenovými experimenty by si mohl samotný internetový obchod nakonec uškodit, protože chybějící transparentnost může způsobit ztrátu důvěry ze strany zákazníků. Téměř třetina z nich pak raději nakoupí někde jinde, než u obchodníka, který neustále mění své ceny.