Hotelový exteriér klade důraz na ekonomičnost a viditelnost brandingu

Každý host se před vytvořením rezervace zajímá, jak bude vypadat jeho pokoj, jak dobře v hotelu vaří a jak precizní je servis. Je-li budova postavená v jiném architektonickém stylu, než host upřednostňuje, nebo nevoní-li už novotou, jde stranou. Vyhovuje-li budova, znamená to pro hotel bod navíc. Důležité je, aby byla fasáda hotelu v udržovaném stavu. Sem tam nějakou pavučinku host možná odpustí, ale spáry, drolící se nebo sloupaná omítka, nedejbože špína zaseje pochybnosti.

Údržba toho kterého hotelu závisí na druhu fasády. Nejlépe se udržují omítané fasády a  obklady, které není potřeba mýt příliš často. „Tyto fasády totiž při vhodně zvolené barevnosti a  struktuře vyžadují očistu v intervalu delším než rok, samozřejmě to rovněž záleží na umístění a  na standardu hotelu,“ říká Vladimíra Leníčková, architektka studia Len-K  architekti, které mimo jiné pracovalo na rekonstrukci hotelu InterContinental Prague. Jedny z nejnáročnějších ploch na údržbu jsou podle architektky jemné lamelové fasády, v nichž častěji ulpívá nečistota. Výhody i nevýhody mají prosklené hotelové fasády. Nevýhodou je časté mytí i ve výškách, které je třeba provádět prostřednictvím specializovaných firem za pomoci horolezecké techniky. „Hliníkové systémy zasklení jinak nevyžadují další péči,“ svěřuje Leníčková.

Mytí oken vCloud 9 Sky baru je výzvou

Hotelová okna by se měla mýt minimálně dvakrát ročně. Na jaře a na podzim. „Jen tak je možné redukovat vznik vodního kamene, který, pokud už se jednou na oknech usadí, je v podstatě neodstranitelný,“ radí specialista na venkovní práce Petr Louda, který myl opakovaně okna Cloud 9 Sky baru v nejvyšším poschodí hotelu Hilton. Stává se, že se okna invazí pavouků nebo pylem znečistí rychleji, potom je potřeba mýt okna častěji. Náročnost a  kvalita provedené práce podle Loudy z velké části závisí na kvalitním vybavení pro mytí, s čímž souvisí i rychlost mytí. „Určitě je potřeba, aby mytí takovýchto objektů prováděli pracovníci se zkušenostmi a školením pro práce vy výškách,“ říká Louda a dodává, že mytí ze země může provádět de facto každý. Kromě snadnější údržby mají prosklené hotelové budovy tu výhodu, že umožňují lepší kontakt s okolím a hostům poskytují lepší výhled, je-li na co koukat. „Osvětlení místností je u  hotelových pokojů až na druhém místě,“ myslí si Leníčková. Podle ní ale většina hotelů není celoprosklená, a pokud ano, je to spíše z důvodu snahy o estetickou přitažlivost exteriéru. „Zděné hotely s rozumným prosklením pokojů totiž mohou nabídnout ty samé výhody, a navíc být ekonomičtější a ekologičtější z hlediska provozu,“ doplňuje.

Ekonomické fasády

Do hotelů všeobecně dnes není investováno tolik peněz jako v minulém století, domnívá se uznávaná architektka Vladimíra Leníčková, a tento fakt podle ní ovlivňuje nejen interiéry, ale i vnější vzhled hotelových objektů. Projektanti jsou vystaveni tlaku na maximální ekonomičnost exteriéru. Z toho plyne „modulace“ fasád, tedy fasádního systému, který umožňuje rychlou a efektivní montáž. Jak vlastně takový hotelový projekt vzniká? Záleží na tom, zda se jedná o novostavbu, rekonstrukci stávajícího hotelu nebo transformaci existující budovy na hotel. „Od toho se odvíjí celkový postup projekce a  správních řízení a  paralelní či separátní tvorba stavební dokumentace a  dokumentace interiéru,“ vysvětluje projektantka. Vizi investora je podle jejích slov nutné přetransformovat do jasného a reálného stavebního programu.

Více se dočtete ve Svět HG listopad – prosinec 2018