Hýčkejte děti hostů, vrátí se vám to

Na malé zákazníky cílí stále systematičtěji nejen restaurace, ale i hotely a další ubytovací zařízení.

Animační programy, profesionální hlídání, obsáhlé dětské menu nebo dětské koutky s hračkami. Co dříve restaurace a hotely nabízely jako nadstandard, vnímá dnes část zákazníků jako zcela běžné služby. Od oběda i dovolené lidé očekávají relaxaci, a tu si mohou dopřát, jen když někdo třetí zabaví jejich potomky.

Pizza friendly

Typickým příkladem podniků, o jejichž úspěchu, či neúspěchu rozhodují právě rodiče s dětmi, jsou pizzerie. „O víkendech tvoří rodiny s dětmi někdy až 90 % našich hostů,“ říká Zdeněk Mareš, manažer pražské restaurace Maják zaměřující se na italskou kuchyni. Nepřekvapí proto, že si tu děti předcházejí. Kromě vnitřní herny a venkovního hřiště nabízejí i dětský lístek, narozeninové oslavy nebo víkendy s kouzelníkem.

Především na maminky pak cílí také stále větší množství kaváren v českých a moravských městech, kupříkladu baby friendly kavárna Kafé a Kakao.

Přijdeme o jiné hosty?

Provozovatelé restaurací se často obávají, že přílišnou specializací na rodiny s dětmi, mohou přijít o konzervativní hosty, kteří jsou toho názoru, že dítě do restaurace nepatří. „Samozřejmě jsme zvýšenou návštěvností rodin s dětmi přišli o část klientely, hlavně o víkendech, ale s tím jsme tak trochu počítali. Když se pro nějakou koncepci rozhodnete, musíte se jí držet, všem se zavděčit nelze,“ stojí si za svým Zdeněk Mareš. Dětská herna vznikla v restauraci Maják přestavbou nevyužívané místnosti, a je tedy trochu stranou hlavního dění.Výhodou byla vlastní zahrada, kde vzniklo venkovní hřiště.

Musíte si vybrat: děti nebo klid

Provozovatel restaurace si zkrátka musí promyslet, zda se mu podobná změna kurzu, vyplatí, nebo ne. A nejde jen o složení klientely. Ani vybudování a provoz dětského koutku nebo hřiště samozřejmě nejsou zadarmo. „Dá se říct, že roční náklady jdou do desetitisíců, každý rok dokupujeme něco nového a nebo měníme dosluhující vybavení.

Jak je to v hotelech

Zatímco restaurace a kavárny cílí na rodiče s dětmi prakticky celoročně, v hotelích se během sezóny složení klientely značně proměňuje. Nejvíce rodin přijíždí logicky během letních prázdnin, tam, kde se dá lyžovat, i o jarních prázdninách nebo o Vánocích. „V zimě tvoří rodiny zhruba polovinu ubytovaných, v létě jsou to pak určitě dvě třetiny,“ odhaduje Daniela Růžičková ze Star Hotels v Benecku v Krkonoších. V Benecku funguje lyžařský areál určený pro rodiny s dětmi, a tak hotel doslova neměl na výběr. „Nejoblíbenější jsou animační programy. V minulých dvou letech to byly jen určité termíny Pohádkových víkendů, tuto zimu jsme dělali animační program vždy, když bylo více dětí. Na prázdniny tu máme připraven každodenní program pro děti. Neustále něco vytváříme na naší zahradě, kterou máme opravdu velkou, Každý rok přibývají hračky, houpačky,“vyjmenovává Růžičková. V zimním období hotel spolupracuje s lyžařskou školou, která poskytuje jejich hostům patnáctiprocentní slevu.

Celý článek si můžete přečíst v aktuální vydání Svět H&G duben/květen 2014