Jste připraveni na veganské strávníky?

Spread the love

Také jste ve vaší jídelně zaznamenali nárůst strávníků volajících po bezmasých pokrmech? Trend rostlinné kuchyně rychle roste a veganství se tak z uzavřené komunity dostává blíže k veřejnosti. Vzrůstá počet flexitariánů či reduktariánů a stále více lidí se zajímá o benefity rostlinné stravy pro životní prostředí a zdraví. Nemusí se přitom vzdávat ani svých oblíbených jídel, protože v současnosti existuje spousta rostlinných alternativ.

Co vlastně veganství znamená? Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoliv jinému účelu. Dnes ale významně vzrůstá počet nejen veganů, ale i reduktariánů a lidí, kteří ze zvědavosti obohacují svůj jídelníček o zajímavé rostlinné produkty.

Zájem o veganství roste
Podle průzkumu trhu IRI nyní 39 procent lidí v sedmi evropských zemích nakupuje vegetariánské a veganské jídlo. IRI se dotazovala 2600 zákazníků z Itálie, Řecka, Španělska, Německa, Francie, Spojeného království a Nizozemska a za posledních několik let zaznamenala 26procentní nárůst počtu lidí, kteří volí rostlinné varianty jídla. Podle britské neziskové organizace Vegan Society žije nyní ve Velké Británii 542 tisíc veganů, což je trojnásobný nárůst za poslední desetiletí.

Majitelé gastronomických provozů se už sami začínají zajímat o přípravu plnohodnotných rostlinných jídel. Potravinový průzkum společnosti Foodable Labs ukázal, že v roce 2018 přidalo do svých jídelních lístků veganská jídla až 51 procent kuchařů v USA – což představuje oproti loňskému roku nárůst o 31 procent. Společnost zjistila, že značení a sdílení příspěvků o veganských potravinách se zvýšilo až o 79 procent u těch, kteří se identifikovali jako influenceři na sociálních sítích, přičemž 49 procent z nich požaduje více rostlinných jídel v restauracích.

Ideální skladba jídelníčku
Správně sestavená a vyvážená veganská strava je nejen bezpečná, ale může též pomoci při prevenci či léčbě některých nemocí. Pro zdravotní benefity veganství však nestačí jen vyřadit živočišné potraviny z jídelníčku. V nevhodně sestavené stravě mohou chybět důležité látky, zejména některé vitamíny nebo minerály. To bohužel platí i pro stravu „normální“ (neveganskou). Vegani a veganky by neměli zapomínat zejména na doplňování vitamínu B12.
Co tedy vegani a veganky jedí a jak by měl vypadat jejich ideální talíř? Na první pohled se může zdát strava bez živočišných produktů (maso, ryby, mléčné výrobky a vejce) málo rozmanitá a nedostatečná. K dispozici však mají pestrou nabídku luštěnin, obilovin, ořechů, semen, ovoce, zeleniny, hub, bylinek, koření a výrobků z nich. Z těchto surovin lze připravit nepřeberné množství chutných a výživných jídel, která plně uspokojí vaše chuťové i nutriční potřeby. Ideální talíř vzniká kombinací 5 základních surovin: obilovin, zeleniny, ovoce a luštěnin, semínek a ořechů. Kombinace všech skupin zajišťuje vyváženou a zdraví prospěšnou stravu. Proto je dobré každý den jíst potraviny ze všech skupin a neupřednostňovat jednu před druhou. Vzhledem k tomu, že všechny tyto skupiny jsou přirozeně bohaté na vlákninu, která má velkou syticí schopnost, není nutné počítat přesné gramy. Jediné pravidlo zní: „Jezte očima, dejte přednost průmyslově nezpracovaným produktům a dbejte na rozmanitost.“

Česká veganská společnost
Cílem organizace Česká veganská společnost je zlepšit v České republice podmínky pro lidi, kteří z různých důvodů chtějí snížit svoji spotřebu živočišných produktů nebo je úplně vyloučit. Tato snaha bude samozřejmě automaticky znamenat zlepšení situace i pro lidi, kteří chtějí z jakýchkoli důvodů snížit spotřebu živočišných produktů a produktů spojených s využíváním zvířat. Proto věříme, že naše činnost zaujme i nevegany, kterým není lhostejné životní prostředí, zdraví a podmínky zvířat ve velkochovech.
Co se týče našich aktivit, v rámci naší Akademie pořádáme různé přednášky o rostlinné výživě z vědeckého pohledu, spolupracujeme s firmami na rozvoji veganských alternativ, i s majiteli hotelů a restaurací, kteří u svých hostů zaznamenali větší poptávku po bezmasém jídle.
Aby přibylo i více plnohodnotných bezmasých jídel ve školních jídelnách, spustili jsme projekt Vege škola. Cílem projektu je pomoci školním stravovacím zařízením k tomu, aby začala provádět malé změny ve svých jídelníčcích, které budou mít významný a pozitivní dopad na zdraví žáků i školní rozpočet. Změny, které jídelnám navrhujeme, jsou následovné:

  1. Nabízet alespoň jedno bezmasé jídlo denně.
  2. Postarat se, aby toto bezmasé jídlo bylo jiné než pokrm z masa.
  3. Každý týden mít alespoň jeden bezmasý den.
  4. Zajistit, aby popis jídla nebo jeho umístění na jídelníčku nenaznačovalo, že se jedná o jídlo podřadné.
  5. Odstranit z jídelníčku veškeré zpracované červené maso.

 

Naším cílem není odstranit z jídelníčků stravovacích zařízení veškeré živočišné produkty, ale chceme rostlinnou kuchyni zatraktivnit. Chceme, aby si děti oblíbily jídla s větším podílem čerstvé zeleniny a luštěnin. Na plnohodnotných bezmasých pokrmech si můžou pochutnat milovníci masa, vegetariáni, vegani či lidé s alergiemi. Rostlinná jídla jsou navíc trendem i proto, že napomáhají snížit emise uhlíku, pomáhají udržet naši planetu zdravou a jsou i levnější. Větší podíl rostlinných surovin může také pomoci k snížení dětské obezity a k budování zdravých stravovacích návyků.

Protože si uvědomujeme, že zařazení čistě rostlinných jídel může být pro stravovací provozy složité, rozhodli jsme se ve spolupráci s Asociací kuchařů a cukrářů ČR zorganizovat kurzy Moderní bezmasé kuchyně, na kterých se účastníci naučí spoustu zajímavých tipů, jak vařit bezmasá jídla chutně, plnohodnotně a efektivně. Pokud byste se chtěli dozvědět více nebo máte zájem svou jídelnu do projektu Vege škola zapojit, kontaktujte nás přes naše webové stránky a my vám rádi odpovíme.

Text a foto: Česká veganská společnost