Krize urychlila digitalizaci firmy
Pořadatelé výstav, veletrhů či kongresů tento rok kvůli pandemii zažívají ekonomické zemětřesení. V lepším případě jsou akce překládány na podzim či příští rok. Nejde jen o to, situaci ustát, ale zamyslet se také nad novým modelem podnikání, který bude profitabilní rovněž v online prostředí. O digitalizaci kongresů jsme hovořili s Lenkou Žlebkovou, generální ředitelkou Kongresového centra Praha (KCP).
Jak se Kongresové centrum Praha vypořádává s dopady pandemie?
Tuto situaci nemohl nikdo očekávat, takže se s ní snažíme vyrovnat, jak nejlépe to jde. Soustředíme se na minimalizaci ztráty radikálním snížením nákladů a hledáním nových obchodních příležitostí formou inovativních řešení.
Řada akcí musela být zrušena či odložena. Podařilo se vám najít cestu, jak snížit ztráty?
Ano, jedním z těch výše zmiňovaných inovativních počinů je třeba virtuální studio (PCC live TV studio), které je možné mimo jiné využít na hybridní meetingy, kdy je část účastníků připojena na dálku a část přímo na místě. Umíme jej navíc třeba propojit s autokinem s led obrazovkou před KCP a propojit tak konferenci případně s promítáním filmu.
Na post generální ředitelky jste nastoupila tento rok v březnu před vypuknutím koronaviru. Do jaké míry byly vaše invence pozastaveny či podpořeny?
Musím říct, že lepší start v nové funkci jsem si opravdu nemohla přát (smích). Jsem ale ráda, že velké projekty, za které jsem dlouhodobě bojovala ještě z pozice obchodní a marketingové ředitelky, jako je třeba výstavba Nové haly, stále běží, stejně tak i projekt revitalizace garáží na jihu. Krizí se urychlila např. také digitalizace firmy.
Na koho nyní cílíte své služby? Změnilo se nějak portfolio vašich obchodních partnerů?
V nové situaci zase nejsme tak dlouho, aby se naše portfolio nějak zásadně proměnilo. Z krátkodobého hlediska se budeme muset více soustředit na lokální trh, nicméně doufáme, že budeme moci v budoucnu organizovat opět mezinárodní kongresy. Naše nová nabídka PCC live TV studia je vhodná pro vedení lokálních korporátních společností, mohou takto prezentovat nové projekty, produkty pro klienty a zaměstnance, případně uspořádat debatu s přímým přenosem apod.
Kdy se KCP otevře pro první kongresy?
Co se týče mezinárodních kongresů, jsou nové termíny ještě v jednání. Některé možná proběhnou ještě letos na podzim v menším měřítku, než je běžné, ale spousta z nich byla přeložena na příští rok. Jedná se často o akce, které se každý rok konají v jiné zemi a plánují se často i 5 let předem. Menší lokální konference již probíhají od konce května. Hostili jsme např. konferenci Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR, kdy na místě bylo 100 účastníků a online bylo připojeno dalších 300. Byli jsme potěšeni, že do nás právě ÚZIS s hygieniky a epidemiology vložil důvěru vzhledem ke všem současným mimořádným bezpečnostním a hygienickým opatřením, které je potřeba při organizování akcí dodržovat.
Některé prognózy poukazují na to, že ekonomika se zotaví příští rok. Jak to vidíte v KCP?
Pokud se situace bude dále uklidňovat a dojde k úplnému rozvolnění všech opatření, pak se domnívám, že budeme během následujícího roku schopni ztráty částečně dohnat. Kongresy se naštěstí opravdu ve větším procentu překládaly a nerušily. Vše nicméně záleží na tom, jak se epidemiologická situace bude vyvíjet.
Kongresové centrum Praha profituje z krátkodobých i dlouhodobých pronájmů. Máte k dispozici ještě další ekonomické pilíře?
Ano, třetím významným pilířem je příjem hotelu Holiday Inn, který tvoří zhruba třetinu všech našich příjmů. V roce 2021 by mělo v hotelu vzniknout tzv. Open Lobby, koncept, který kromě našich ekonomických očekávání naplní společnou vizi KCP a hotelu o příjemném místě, kde se budou potkávat nejen delegáti kongresů, ale i široká veřejnost a běžní turisté. Doplňkovým pilířem jsou pak i výnosy z parkingu.
Svět horeca, červenec 2020
Foto: KCP