Pět trendů, které zahýbou světem nápojů

Spread the love

Každoročně se spousta podniků dívá do skleněné koule: jaké budou výzvy pro jejich branži a jaké trendy ji budou ovlivňovat. Nejinak je tomu i u nápojových trhů. I když existují různá specifika a každá země i jednotlivé oblasti mají své zvláštnosti, přesto se dají vystopovat určité tendence, které mají naději prosadit se obecně. Výzkumná agentura Mintel tak pro letošní rok v oblasti nealkoholických nápojů identifikovala pět trendů, které prý mohou řádně zamíchat globálním nápojovým trhem. Pojďme se na ně společně podívat.

Naprostá transparentnost

Spotřebitelé po výrobcích stále častěji žádají, aby vyložili karty na stůl. Přejí si být o svém nápoji co nejpodrobněji informováni. Toto poskytnuté know-how musí pak odpovídat jejich požadavkům, aby reagovali pozitivně. Jak mimořádně citlivě mohou spotřebitelé reagovat, když pociťují nedostatek transparentnosti, ukázal například výzkum mezi dospělými v Thajsku, Indonésii a Austrálii. Více než šedesát procent dotázaných se cítilo být dokonce podvedeno, když jeden z výrobců uvedl neúplné údaje o obsahu cukru ve svých produktech. Na druhé straně je prokázáno, že raketový nástup některých novinek podpořila úplnost informací o jejich složení a vlastnostech.

Sám určit, co je dobré

Radikální transparentnost jde takříkajíc ruku v ruce s druhým předpovídaným trendem, jímž je rostoucí péče spotřebitelů o sebe samé. S tím, že přebírají odpovědnost za svoji spokojenost a zdraví. Podrobně proto studují seznamy přísad v nápoji a rozhodují se nakonec podle svých vlastních měřítek, zda se určitý produkt hodí do jejich výživy. Zajímají se přitom více o přísady, produkty a kombinace, které podporují duševní a fyzické zdraví.

Zájem o nové zážitky

Mintel předpovídá i tento trend. Poroste tak zájem o netradiční a nezvyklé ingredience a mixy a nová balení, které mají dodat nové smyslové požitky. Jako příklad uvádí z Tchaj-wanu pocházející Cheese Tea (šálek čaje je přikryt asi centimetr tlustým plátkem slaného sýra), který se přes Čínu a Malajsii rozšířil do Severní Ameriky a Evropy. Další podobnou inovací je podle Mintelu jogurtový nápoj Yoplait Disfruta s kousky ovoce, který se v Mexiku prodává v průhledných lahvích. Spotřebitel tak přímo vidí jednotlivé chuťové varianty…

Nápojové abo a personifikace

Aby se ušetřily čas a peníze, budou spotřebitelé chtít při nákupu svých nápojů vyzkoušet nové cesty a technologie. To otevírá dveře dalšímu trendu, jímž jsou reference a nová éra personifikace. Jak mohou na míru ušitá doporučení fungovat, ukazují přece abonentní rozvozové služby v oblasti pokrmů.

Třeba Hello Fresh. Proč je nenabídnout i pro různé zdravé nápoje? Jak skvěle jsou personifikované produkty přijímány, demonstruje například „The Tea Terrace“ v Londýne. Kdo z aplikace WhatsApp pošle své selfie na číslo kavárny, dostane tam o něco později cappuccino se svým portrétem v mléčné pěně. Že „Selfieccino“ stojí 5,75 libry, zájemcům o personifikované cappuccino zjevně nevadí.

Zapojení vědy

Posledním předpovídaným trendem pro rok 2018 je hledání řešení, která budou reagovat na celosvětový nedostatek potravin. Aby tomuto trendu vyhověli, vyvinuli nyní například vědci z německého Frauenhoferova institutu na proteiny bohatý nápoj s osvěžující kyselou chutí na bázi domácí suroviny, kterou je vlčí bob. Už jen spojení proteinů s osvěžující chutí zde představovalo velkou výzvu. Boby totiž obsahují phytát, který sice váže cenné minerály, ale potlačuje enzymy a je proto těžce stravitelný.

Vědci našli způsob, jak hodnotné proteiny zachovat a obsah phytátu potlačit. Výrobu zvládne každý výrobce piva. „I malé pivovary mají možnost s minimálním ekonomickým rizikem nabízet osvěžující nápoje pro sport, wellness nebo zdraví,“ dodává k tomu vědecká pracovnice dr. Caroline Fritsch. A sladký vlčí bob není jedinou domácí rostlinou, na kterou odkazují vědci z Frauenhoferova institutu. Velký potenciál podle nich mají další domácí luštěniny jako hrách nebo fazole.