Plynulý přechod na evidenci elektronických tržeb

Zákon o elektronické evidenci tržeb by měl vejít v platnost od 1. 1. 2016. Nezbytnou podmínkou pro hladký průběh zapojení podnikatelů do tohoto nového systému bude kvalitní technické řešení. V souvislosti s tím připravuje přední tuzemský dodavatel pokladních systémů Vectron Systems CZ s.r.o. své zákazníky již nyní na chystané změny.

Diskutovaným tématem nejen mezi podnikateli v HoReCa segmentu je nyní návrh zákona o elektronické evidenci tržeb, jehož primárním cílem je omezení daňových úniků a nastolení spravedlivých podmínek podnikání pro všechny subjekty. Chystaný největší zásah do tuzemského hotovostního prodeje se podle záměrů Ministerstva financí v první vlně dotkne právě podnikatelů v oblasti restaurací, hotelů a kaváren. Právě z tohoto segmentu by podle odhadů ministerstva mělo být odvedeno DPH ve výši 11 mld. Kč, ve skutečnosti se však na daních vybírá pouze 1, 6 mld. (dle systému ADIS). Právě proto by v první fázi měly na elektronickou evidenci tržeb od 1.1.2016  přejít subjekty v segmentu s významnými daňovými úniky, tedy z oblasti HoReCa.

Zavedení nového systému (EET) postihne nejen obrovskou skupinu podnikatelů, kteří dosud nevyužívali žádné pokladní systémy, ale ovlivní zásadně i stávající uživatele pokladen a systémů. „Už nyní se proto snažíme kontaktovat naše stávající zákazníky a připravovat je na změny, aby nebyli novou situací zaskočeni a přechod elektronickou evidenci tržeb pro ně byl bezproblémový a neohrozil jejich podnikatelské aktivity“ říká jednatel společnosti Vectron Systems CZ Tom Šafránek.

Ani všem subjektům užívající nyní pokladní systémy se zřejmě nevyhnou komplikace s technickým zajištěním on-line evidence tržeb. “Jedná se zejména o obchodníky nebo gastronomy s vybavením, které není technicky uzpůsobené pro podmínky nového zákona – jako jsou například jednoduché pokladny typu „kalkulačka s páskou“, většina registračních pokladen starších než 5 let, které již dnes nejde připojit do sítě nebo při jejich výrobě nebyla v zadání komunikace přes internet,“ upozorňuje na nepříjemný fakt Tom Šafránek, ale současně dodává: „U některých uživatelů vyspělejších pokladních systémů však vše bude možné vyřešit upgradem stávajícího softwaru. Nicméně ani v tomto případě by neměli podnikatelé situaci podceňovat a čekat na poslední chvíli.“

Kromě zahájení upgradů u stávajících zákazníků, usiluje Vectronu o otevření diskuse mezi zainteresovanými stranami, která by měla vést k analýze možných důsledků zavedení nového zákona. „Spolupracujeme například s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, snažíme se společně realizovat aktivity pro zmírnění dopadů a zejména pro vytvoření technické dokumentace, abychom měli co nejdříve parametry zadání,“ upřesňuje Tom Šafránek. „Jsme také v kontaktu s Chorvatským ministerstvem financí a máme i aktuální technické zadání z Chorvatska, kde stejný model úspěšně zavedli už před dvěma lety. Snažíme se tak na situaci co nejlépe připravit.“

Vectron Systems CZ s. r.o.

je výhradním zastoupením německé firmy Vectron Systems AG, která patří mezi pět největších výrobců pokladních systémů a komunikačního software pro malé i velké provozy a sítě poboček na světě. Od svého vzniku v roce 1990 provedla již více než 160 000 instalací pokladních systémů v 30 zemích světa.

Vectron Systems CZ zavádí již dvacet let pokladní systémy pro kontrolu a řízení prodeje do gastronomických a ostatních provozů v České republice, které vyžadují použití stabilního a inteligentního pokladního systému.

Více na www.vectron.cz