Prodejní triky stresují on-line zákazníky
Kdo zatouží po pobytu v teplejších krajích, často se při surfování na webových stránkách velkých cestovních portálů zasní nad tolika krásnými cíli. Při rozhodování se však často může ocitnout pod tlakem, když na něj z obrazovky vyskočí hláška: „už jen volné poslední místo“.
Jak ukazuje aktuální průzkum německou agenturou Forsa, který provedla na zakázku pro společnost InterContinental Hotels Group (IHG), podobné obchodní strategie stresují dva ze tří spotřebitelů (65 %). 43 % zájemců o rezervaci se cítí být stresováno hláškou „pouze dnes k dispozici“. Stejně tak každý čtvrtý zákazník (23 %) vnímá jako nepříjemné oznámení, že „dalších šest lidí si prohlíží právě tuto nabídku“. Z průzkumu vyplývá, že některé strategie internetových prodejců vnímají spotřebitelé jako nepříjemné a stresující, přičemž nezáleží na tom, zda jde o nákup zájezdu, DVD nebo oblečení. 65 % spotřebitelů se k podobným nabídkám staví velmi kriticky. „Mechanismus nazvaný uměle navozený nedostatek má v zákazníkovi vyvolat dojem, že by měl rychle zareagovat a neprodleně chopit příležitosti, jinak by ho přece mohl předběhnout jiný nakupující,“ říká Hans-Georg Häusel, psycholog a odborník na neuromarketing. Mnoho zákazníků to nutí nakupovat ve spěchu, přestože ve skutečnosti je ještě mnoho produktů k dispozici.
Birte Carstens, vedoucí manažerka marketingu v IHG, poskytla pět tipů, aby se zákazník nenechal vystresovat a mohl najít nejlepší nabídku pro cestování.
Porovnávat
I když výhodný nákup vypadá tak lákavě, spotřebitelé by se nikdy neměli spoléhat jen na jediný cestovní portál na internetu a měli by si udělat čas na porovnání. Birte Carstens radí: „Portály často neuvádějí všechny nabídky. Mnoho hotelů nabízí například na svých vlastních webových stránkách pokoje za tarify, které na takových portálech nelze najít.“
Zkontrolovat si stornovací podmínky
Existuje mnoho důvodů, třeba kvůli nemoci, kvůli kterým je třeba na poslední chvíli zrušit dovolenou. Kdo si předem před rezervací hotelu pečlivě prostudoval stornovací podmínky, ušetří. Však na některých internetových cestovních portálech jsou stornovací í podmínky dobře ukryté. Přesto by si člověk měl udělat čas a vyhledat si je. Nejlépe si je několikrát zkontrolovat, například od kdy vznikají storno poplatky nebo jak vysoký je paušál při odstoupení od smlouvy.
Pozor u nabídek last minute
Mnoho portálu láká na slevy za včasnou rezervaci nebo na prodej last minute. Birte Carstens doporučuje: „Tady je třeba být obzvlášť opatrný a zkontrolovat si nabízenou službu, přestože může taková nabídka vypadat na první pohled výhodně. Při podrobnějším prozkoumání možná zjistíte, že za své peníze dostanete mnohem méně, než očekáváte.“ Doporučuje si vždy zkontrolovat cenu pokoje i na webových stránkách daného hotelu a vyžádat si nejnižší cenu přímo v hotelu.
Nákup přes internet si předem naplánovat
Jen tak si surfovat na internetu a zkoumat, jaké cestovní nabídky najdete? Kdo nemá žádný plán, vydá možná rychle víc peněz, než původně zamýšlel – třeba i za nějakou nadstandardní službu, kterou na dovolené ani nevyužije. Proto je třeba si předem důkladně promyslet, jaké podmínky by dovolená měla splňovat. Například: Obejdu se hotelového bazénu, když plánuji trávit dny na pláži? Chci snídat v hotelu nebo raději v kavárně?
Stáhnout si aplikace
Často se vyplatí stáhnout si aplikace hotelu na svůj smartphone nebo tablet. „Mnoho společností nabízí speciální slevy a nabídky, které nejsou dostupné na stránkách hotelu nebo se objeví až později,“ doporučuje Carstens. Další plus pro uživatele aplikace je to, že je průběžně informován o speciálních akcích a aktuálních slevách.
Foto: Birte Carstens, vedoucí marketingu IHG – ots/IHG