Servis prádla v hotelu: Trendem je udržitelnost, externí prádelna a pronájem prádla

Údržba hotelového prádla je velmi nákladnou a organizačně náročnou záležitostí, podle zahraničních průzkumů se v hotelu se stovkou pokojů vypere za rok zhruba 400 tisíc kilogramů prádla. Prádelní servis představuje nejen finanční, ale zároveň personální a logistickou zátěž, proto je důležité mít zavedený efektivně fungující systém.

Servis hotelového prádla a lůžkovin je každodenní rutinou, proto je důležité, aby celý proces běžel zcela hladce, ke spokojenosti managementu i samotných hostů. Dokonale čisté a voňavé ručníky, osušky, župany, prostěradla či povlečení musí být zkrátka k dispozici nepřetržitě. Zásadním rozhodnutím vedení ubytovacího zařízení tedy musí být, zda bude prádelní servis zajišťovat hotel ve vlastní režii, či zda využije externích služeb profesionální prádelny, což je dnes naprosto většinovým řešením. Kam se ubírají trendy?

Investice do kvality se vyplatí

Nezanedbatelnou položkou v rozpočtu je samozřejmě již samotný nákup hotelového prádla a textilií. Zásadním rozhodovacím kritériem by měl být vždy poměr kvalita versus cena. Právě prádlo je v ubytovacích zařízeních „rychloobrátkovým zbožím,“ přesto by mělo dlouho vydržet. Životnost prádla ovlivňuje, samozřejmě kromě kvality a odolnosti materiálu, právě způsob praní, čištění a sušení, a také správné dávkování pracích detergentů i jejich šetrnost. Pokud jde o „odolnost“ materiálu, například u ložního prádla nebo ručníků, důležitým ukazatelem je typ a pevnost vlákna a gramáž (označení hmotnosti textilie na určitou plošnou jednotku, většinou se udává přepočtena na metr čtverečný tkaniny). Při výběru hotelového prádla je proto nutné uvažovat ekonomicky, rozhodně se nevyplatí hledat prvoplánově nejnižší cenu. Existuje oborová technická specifikace, norma OS 80-06 Prádlo pro hotely a restaurace, která určuje technické požadavky na hotelové prádlo, podobná norma, ČSN EN 14697, se zaměřuje na froté prádlo.

Co obnáší servis prádla?

Údržba hotelového prádla zahrnuje veškeré činnosti s tím spojené v rámci celého objektu, manažeři, správci a tým pokojských dohlížejí a zajišťují sběr, třídění, praní a čištění i konečnou distribuci čistého prádla do pokojů, wellness center, restaurace a tak dále. Jde o nepřetržitý proces, který se cyklicky opakuje den co den, vyžaduje proto odpovídající prostorové a technologické vybavení, precizní logistiku a plánování a spolehlivý, kvalitně proškolený personál.

Vlastní prádelna nebo outsourcing?

Hotely mohou využívat vlastní prádelnu nebo outsourcovat veškeré procesy praní a údržby prádla. Obecně je provozování vlastních prádelen levnější variantou (když odhlédneme od nemalé počáteční investice do vybavení), další nespornou výhodou interní prádelny je samozřejmě rychlost, flexibita a dostupnost. Provozování prádelny ve vlastních prostorách může ovšem přinášet vyšší náklady na zařízení, provoz a údržbu veškerých technologií, nezbytností je též vysoce kvalifikovaný personál pro obsluhu praček a dalších strojů (a také jejich servis). Tudíž ani mzdové náklady nejsou zanedbatelnou položkou.

Vlastní prádelna jako přežitek?

V hotelích se obvykle pere prádlo z pokojů pro hosty, uniformy personálu, ručníky a osušky, záclony a dekorační textilie, ubrusy z restaurací, prádlo z wellness zón či saun, některé hotely nabízejí též služby praní a žehlení prádla pro ubytované hosty, jako benefitní službu během pobytu. I v tomto případě je jistě výhodou interní prádelna. Ta se obvykle neobejde bez velkokapacitních praček a sušiček prádla, hydroextraktoru, do kterého se po vyprání vloží prádlo aby se odstranila přebytečná voda a zkrátila se tím doba sušení, dále je nezbytností žehlicí zařízení pro různé typy tkanin, včetně záclon a závěsů. Až 10 % nákladů na provoz hotelové prádelny tvoří výdaje za vodu a energie, s čímž musí management počítat v celoročním rozpočtu. Každý hotel s vlastní prádelnou by měl mít vypracován komplexní a strukturovaný systém jednotných postupů pro servis a údržbu prádla. Veškeré procesy můžete sepsat do kontrolního seznamu, abyste si se zaměstnanci ujasnili standardní operační postupy a všichni o nich měli jasnou představu.

Více k tématu: Servis hotelového prádla se dočtete v titulu Svět HORECA, červenec 2024

Zeptali jsme se odborníku:

  1. Jakým způsobem řešíte servis hotelového prádla? Lze říci, jaké trendy a moderní přístupy v tomto oboru panují?
  2. Na co kladete při servisu prádla největší důraz, jaká kritéria jsou nejzásadnější?
  3. Jak je to s hygienickými požadavky pro manipulaci s prádlem?

Hotel Alexandria Lázně Luhačovice,
Bc. Ilona Jančaříková, vedoucí wellness centra Spa&Wellness

  1. Hotel Alexandria využívá outsourcing praní prádla prostřednictvím profesionálních prádelen, což je dnes převládajícím řešením pro většinu hotelů. Stále více roste důraz na ekologickou udržitelnost, která zahrnuje používání šetrných pracích prostředků a technologií snižujících spotřebu vody a energie. Součástí moderních přístupů je i zaměření na vysokou kvalitu prádla, které zaručuje hostům maximální pohodlí.
  2. Při servisu prádla klademe největší důraz na hygienu a čistotu s použitím kvalitních pracích prostředků a moderních technologií, které zaručují odstranění všech nečistot a bakterií. Dbáme na výběr kvalitních materiálů, které jsou příjemné na dotek a poskytují tak hostům maximální komfort. Pravidelně kontrolujeme stav prádla, v případě potřeby jej obměňujeme, aby bylo vždy vše v perfektním stavu.
  3. Základem vždy je, že se čisté a použité prádlo nesmí vzájemně křížit. Samozřejmostí jsou oddělené skladovací prostory, což je pravidelně kontrolováno pracovníky Krajské hygienické stanice Zlínského kraje.

Hotel Barceló Brno Palace,
Valerie Černoušková, Housekeeping Manager

  1. Využíváme externí prádelnu s pravidelnými zavážkami do hotelu. V poslední době v hotelnictví převažuje trend využívání externích prádelen a pronajímání prádla, což zaručuje kvalitu a pravidelnou výměnu prádla. Jako součást španělského hotelového řetězce máme také dodavatele prádla, který musí dodržovat vysoké standardy všech našich 5* hotelů. Ložní prádlo na pokojích se standardně mění každou druhou noc, stejně jako ručníky, nebo dle požadavků hostů. Máme také iniciativu, která umožňuje hostům prodloužit dobu výměny prádla a tím snížit environmentální dopady. Stále více hostů tuto službu využívá.
  2. Prádlo musí být perfektně čisté, v bezvadném stavu, hygienicky doručené a správně složené. Klademe velký důraz na ekologický dopad naší externí prádelny, kterou pravidelně kontrolujeme, abychom se ujistili, že dodržují všechny předpisy a naše vysoké nároky.
  3. Kromě požadavků na prádelnu musíme dodržovat správné uskladnění prádla v hotelu. Špinavé a čisté prádlo se nesmí skladovat ve stejné místnosti. Pravidelně školíme personál, jak správně zacházet s prádlem, včetně správného převlékání postelí a výměny ručníků.

OREA Hotels,
Lukáš Pliska, Chief Operations Officer

  1. Pro OREA Hotel and Resorts je odpovědnost vůči životnímu prostředí jedna z klíčových priorit, a proto cílíme na udržitelnější praní prádla. S našimi dodavateli používáme biologicky odbouratelné prací prostředky a energeticky úsporné pračky, které snižují spotřebu vody. Zavedli jsme recyklaci vody a další ekologická opatření, která podporují naše iniciativy společenské odpovědnosti a zelenou certifikaci. Neustále hledáme nové technologie pro další snižování našeho ekologického dopadu při zachování vysoké kvality a čistoty prádla.
  2. U naší prádelní služby klademe největší důraz na čistotu a zachování kvality tkanin. Kritickými kritérii jsou důkladná sanitace, včasné dodání a udržení kvality prádla. Před prázdninami zavedeme pro naše hosty nové standardy navazující na nové matrace a celkový zážitek ze spánku včetně nového ložního prádla, osušek, ale i kosmetiky pro luxusní zážitek.
  3. V našich hotelech zajišťujeme prádelní služby outsourcingem profesionálními prádelními firmami, které se specializují na hotelové prádlo. V rámci manipulace s prádlem máme přísné postupy, aby se zamezilo jakékoliv kontaminaci a zajistila čistota a bezpečnost pro hosty. jako je oddělení čistého a špinavého prádla, používání ochranných pomůcek, pravidelné sanitace, a především vyškolením personálu.