Také hotel a restaurace může být smart!

Spread the love

S pojmem „smart“ se dnes roztrhl pytel. Chytré mohou být lavičky, pouliční lampy… Přemýšleli jste o tom, že byste si pořídili smart restauraci? Které chytré produkty a služby můžete využívat?

Chytří asistenti zastanou spoustu práce
Dovedete si představit, že byste teplotu v místnosti regulovali jen slovem, stejně byste ovládali třeba osvětlení či zapínali elektrospotřebiče? To vše umí tzv. chytré reproduktory, které se označují také jako hlasoví asistenti. Ty nejznámější vyrábějí firmy Google, Apple a Amazon. Nejpůvabnější na nich je, že neustále tiše čekají na váš povel. Aby věděli, že tento povel udáváte jim, musíte je oslovit „budícím“ slovem, například „Alexa“ (tak se jmenuje patrně nejznámější hlasový asistent od společnosti Amazon). Po vyřknutí tohoto slova už můžete poroučet asistentovi, co pro vás má zařídit. Asistenti se dokážou spojit s nejrůznějšími prvky tzv. chytré domácnosti, ať už je to osvětlení, zatemnění, topení či třeba pračka nebo myčka. Pokud tedy chcete vypnout topení nebo třeba ztlumit světla či zapnout kávovar, nemusíte nic mačkat nebo na něco klikat. Navíc vám chytří asistenti vyhledají na internetu informace či třeba přečtou zprávy. A co je nejkrásnější, toto ovládání lze pomocí aplikace také provést na dálku, případně lze vše nastavit dopředu.

Česky ještě neumí
Hlasoví asistenti jsou i u nás populární. Stojí totiž velmi málo (ti nejlacinější už kolem 1300 korun), na druhou stranu se s nimi bohužel stále nelze dorozumět česky, ale je na ně třeba hovořit anglicky. „Hlasoví asistenti (chytré reproduktory) zažívají v poslední době velký boom. Při meziročním srovnání Q1/18 a Q1/19 jsme od ledna letošního roku prodali už 3x více těchto chytrých pomocníků než za stejné období vloni. Stoupající trend prodejů očekáváme i letos, růst je zapříčiněn stále větší možností využití hlavně v ovládání chytré domácnosti. Hlavní boom ovšem očekáváme s příchodem Google Asistenta v češtině. Poté se bude dát zaimplementovat i do ovládání dalších služeb a třeba i nákupu na Alza.cz prostřednictvím hlasových příkazů. Všechny tři hlavní značky (Google, Apple, Amazon) se snaží přicházet s novými modely těchto asistentů, mezi hlavní novinky patří Google Home Hub,“ prohlásila Patricie Šedivá, tisková mluvčí Alzy. Kdy bude přesně asistent hovořit česky, se doposud neví.

Ovládnou vaše topení
V restauraci či hotelu můžete ale využít celou řadu „chytrých“ zařízení i bez hlasového asistenta. Propojit je můžete jednou kouzelnou krabičkou, která bude s těmito zařízeními komunikovat bezdrátově, pomocí sítí Wifi a Bluetooth. Vy pak zadáváte povely pomocí aplikace, kterou si instalujete do chytrého mobilního telefonu. Toto ovládání je nejenom pohodlné, ale zároveň i velmi efektivní, neboť šetří vaše peníze. Pokud například snížíte teplotu o 1 stupeň, můžete ušetřit až 6 % nákladů na vytápění! Navíc takto můžete nastavit, že se například v nočních hodinách nemá v restauraci topit, nebo na dálku vypnout topení v neobsazených pokojích. Pokud máte topení a hlavic více, mohou být řízeny jednou centrální jednotkou. Chytré termohlavice se zkrátka vyplatí, stojí jen několik set korun, takže váš rozpočet nezruinují.

Chytré žárovky a hlídače vody
Ušetřit vám pomohou i chytré žárovky. I ty můžete ovládat na dálku, pomocí hlasového asistenta nebo aplikace. Žárovky pořídíte od několika set korun, jejich možnosti pochopitelně rostou s cenou. Ty nejlevnější a nejjednodušší můžete jen zhasínat a rozsvěcet, další pak mohou měnit svůj jas či barvy, nebo mohou reagovat na to, jak se venku smráká. Každý restaurační a hotelový provoz trpí velmi vysokými náklady za vodu. Pokud si chcete spotřebu vody ohlídat, pořiďte si inteligentní systém, jako je třeba eVodník. Ten se skládá z řídicí jednotky a dále z jednotlivých elektro ventilů na servo pohon. Systém spolehlivě odhalí třeba kapající kohoutky nebo větší havárii. Přívod vody v takovém případě spolehlivě vypne či vám včas dá zprávu v případě menšího, ale trvalého úniku vody. Vše se pochopitelně ovládá vzdáleně přes aplikaci třeba v mobilním telefonu. zovna se vyplaví.

Chytré displeje
Ačkoliv dává doposud mnoho hotelů a restaurací přednost papíru, stále častěji se rozmáhají chytré displeje. V restauraci najdou uplatnění na mnoha místech. Tak například u vchodu do restaurace může velkoformátový displej lákat zákazníky na novinky v menu či třeba v interiéru, navíc může být toto lákadlo třeba každý den nové, změnit obrázek na displeji není nic těžkého. Displej můžete také umístit třeba do výlohy nebo na bar či coby tzv. venkovní totem. Informace mohou displeje nabídnout jak hostům, tak vašemu personálu. Kuchaři jistě uvítají displej, na kterém bude přehledně zobrazen seznam objednávek a stav jejich rozpracovanosti. Číšníci mohou pomocí displejů snadno objednávat, pouhým klepnutím, kdy se tato objednávka zobrazí na jiném displeji v kuchyni, objednávku tedy není třeba nikam doručovat. Vše je maximálně přehledné a velmi rychlé.

Hotelové televize
zinc-fabric-tv-bed-superior-set-with-in-footboard-amazing-ideas-3-1138-x-621-tv[1]Hotelové televize mohou být umístěny na recepcích, v loungích, ale třeba také ve výtahu, fitness centru, na chodbách a pochopitelně na pokojích. Pokud tyto televize vysílají jen program, o který se postaráte vy sami, neplatíte poplatky za veřejnoprávní televizi. Díky televizi můžete komunikovat s hosty a informovat je o novinkách a nabídkách ve vašem hotelu, dále přinést informace o okolí hotelu a o cíli možných výletů, o dostupné dopravě apod. Televize zároveň zobrazí po zapnutí uvítací obrázek a hlášku a tím vztah s hostem ještě upevní. Díky televizi si mohou hosté navíc objednávat ještě další služby či třeba dodávku jídla a nápojů na pokoj. Televize mohou dále nabídnout filmy, seriály a televizní pořady na přání, hudbu nebo třeba přístup na internet. Jedná se o velmi úzká zařízení, která jsou vyráběna citlivě tak, aby zapadla do hotelového interiéru.
Neviditelná TV
Dalším smart zařízením pro hotely, penziony či restaurace, může být technologie takzvané neviditelné tv. Což jsou systémy, které jednoduše skryjí televizi do postele, skříně či zrcadla. Trendem poslední doby není předhánět se, kdo má větší úhlopříčku, ale kdo má lépe vybavený a sladění hotelový interiér. Televize již není modla ani oltář, ba naopak. Obrazovka, která není právě puštěná, se stává nevzhlednou dominantou, černou plochou, která spíše kazí celkový dojem z interiéru. Populárním řešením v zahraničí je také televize zabudovaná v zrcadle.

Mobilní číšníci
Ano, obsluhující personál je mnohdy velmi důležitý. Může doporučit to či ono, nebo hostovi dodat kuráž, aby si objednal to, co neměl vůbec v plánu. Navíc navozuje atmosféru a na obratu provozovny má lví podíl. Jsou však provozovny, kde až tak lidský kontakt vyžadován není, jde například o provozovny rychlého občerstvení. Zde už může zaskočit mobilní číšník, který je vždy připraven a pracuje bez řečí a okamžitě. Nejde pochopitelně o nějakého robota, ale o aplikaci, která běží například na chytrém mobilním telefonu nebo tabletu, který je hostům k dispozici. Hosté si na něm mohou prohlédnout nabídku, posléze si kliknutím vybrat a svou objednávku okamžitě odeslat k barmanovi nebo do kuchyně. Pokud by hostům bylo cokoliv nejasné, mohou jedním kliknutím přivolat obsluhu. Pokud chtějí hosté zaplatit, mohou opět přivolat číšníka anebo tak učinit platební kartou. Lze jít ale ještě dále. Například systém MyMenu umožňuje stáhnout hostům aplikaci do telefonu, díky té se mohou hosté napojit do systému objednávek určité restaurace. Následně si mohou objednat, mohou si prohlížet historii svých předchozích objednávek či třeba psát poznámky.

Automatické rezervace bez volání a mailování
Zcela automatická dnes může být i rezervace stolů a pokojů. Provozovatelé restaurací a hotelů si totiž mohou implementovat do svých internetových stránek speciální rezervační systém, díky kterému může vytvořit rezervaci host sám. Odpadá tak zdlouhavé telefonování, kdy někdy nemusí vzít obsluha nebo recepční telefon, navíc někteří z nás trpí sociálními úzkostmi, neradi někam telefonují a baví se s cizími lidmi. Podobně plná nedostatků je rezervace po e-mailu nebo prostřednictvím formuláře pro zájemce. E-mail se totiž může velmi snadno přehlédnout a zatoulat a zprávy z tohoto formuláře padají právě do e-mailu. Oproti tomu reálný rezervační formulář nabízí hostovi, aby se hned podíval, zda má restaurace či hotel v požadovaný termín volno, a pokud ne, může si operativně zvolit jiný termín. Pokoj či stůl si pak může závazně objednat. V případě, že si objednává hotelový pokoj, stáhne se z jeho karty platba, která slouží jako garance. Díky systému se pak objednané stoly či pokoje automaticky smažou ze seznamu těch volných. Opět je vše rychlé, automatické a na rozdíl od lidské obsluhy bezchybné. To, že byste rezervovali jeden stůl dvakrát, se vám prostě nemůže stát. Za tyto systémy platíte většinou určitým procentem z ceny rezervace a pořizují se tedy na určitou dobu.

Ušetří čas
Chytrá technika se v našich restauracích usazuje stále rychleji a není se čemu divit, významně totiž šetří čas. Tak například inventura je dnes velmi rychlá díky čtečkám čárových kódů a bezdrátovým váhám, které veškeré údaje okamžitě ukládají do systému. Systém zásob lze také napojit na dodavatele a ti budou hned vědět, když něco dochází a je třeba to přivést. Určitě se tedy vyplatí sledovat, jaké novinky se v chytrých technologiích objevují, a být tak o krok napřed před konkurencí.

Svět HORECA 4/2019

TV web
inzerce