Tradiční české plodiny a chovy ztrácejí své místo v zemědělství i na talířích restaurací, změnit to chce nová Iniciativa ČESKÉ POLE
Zatímco v roce 1999 se brambory v Česku pěstovaly na 30 tisících hektarech zemědělských ploch, v roce 2021 to bylo už jen přibližně 22 tisíc hektarů. Podobně jsou na tom i další tradiční plodiny jako cibule, česnek nebo křen a ústup se nevyhnul ani některým chovům v živočišné výrobě. Vrátit tradiční české plodiny v dostatečné míře nejen na pole, ale také na talíře restaurací, si nyní dala za cíl nová Iniciativa ČESKÉ POLE, jejímž zakládajícím členem je velkoobchod makro ČR. Proč Iniciativa vznikla právě teď a o co konkrétně usiluje? Odpovídá Jan Jindra, vedoucí oddělení nákupu čerstvých potravin makro ČR.
Proč Iniciativa vznikla právě teď?
České zemědělství a tuzemská gastronomie čelí obrovské energetické a inflační krizi. Cítíme proto, že potřebuje podporu nejen za strany státu, ale také ze strany soukromého sektoru. Primárním cílem Iniciativy ČESKÉ POLE je vrátit tradiční produkty českého zemědělství na talíře Čechů a do českých restaurací. Díky tomu, že silněji podpoříme odbyt tuzemských plodin, budou mít čeští farmáři větší jistotu. Věříme, že tím přispějeme ke zlepšení jejich současné obtížné situace.
Podle čeho vybíráte plodiny, které v rámci iniciativy budete podporovat?
Ptáme se našich dodavatelů a členů Iniciativy, které plodiny má smysl podporovat. Roli nehraje jen to, zda jde o typicky českou odrůdu, ale především o to, zda je daná plodina vhodná pro české klimatické podmínky. V první fázi začínáme s českými bramborami a českým česnekem, postupně budou plodiny přibývat. Zaměřit se chceme i na české chovy.
Primárním cílem Iniciativy ČESKÉ POLE je vrátit tradiční produkty českého zemědělství na talíře Čechů a do českých restaurací.
Je o české plodiny v restauracích zájem?
Díky dlouhodobým vztahům s našimi zákazníky, kteří jsou téměř z poloviny právě ze sektoru gastronomie, víme, že poptávka ze strany zákazníků po tradičních českých plodinách a mase je. Jejich vyššímu zastoupení na talířích, ale mnohdy brání nedostatečná distribuce, vhodný výběr, velikost balení, druhovost nebo zpracování.
Jaká je role společnosti makro v Iniciativě ČESKÉ POLE?
Makro je zakládajícím členem. Hlavní partneři, kteří jsou zároveň i signatáři vzniklého memoranda, jsou Ministerstvo zemědělství ČR, Český gastronomický institut a Český bramborářský svaz. Zavázali jsme se ke konkrétním cílům, kterých chceme společnými silami dosáhnout, některých ještě v letošním roce.
Jaké budou první kroky a závazky Iniciativy?
Ve spolupráci se společností EURO AGRAS jsme přijali konkrétní závazek – 10 milionů Kč obratu syrových brambor na hranolky prodaných v makro a v současnosti dovezených z Holandska změníme na 10 milionů Kč obratu brambor odrůdy Agria vypěstovaných a sklizených v České republice. Další kapitolou, kterou chceme realizovat v dohledné době je zajištění dostupnosti české odrůdy česneku. Je to běh na dlouhou trať, nicméně již letos s našimi partnerskými farmáři vysadíme první objemy, takže v příštím roce po červencové sklizni představíme produkt našim zákazníkům.
Foto: Makro