V Evropě dominuje trend k větší kvalitě premiumizací značek

P odle nedávno zveřejněné studie, která vychází z údajů databáze Mintel Global New Products Database (GNPD), víc než polovina (57 %) všech vlastních prémiových značek uvedených v r. 2017 na trh po celém světě pocházela z Evropy. Severní Amerika se zařadila s podílem 22 % na 2. místo a Asie/Tichomoří (16 %) na 3. místo. Celkově bylo ze všech prémiových značek uvedeno na celosvětový trh s potravinami a nápoji pouze 11 %, což podtrhuje, jak důležitý je prémiový sektor v Evropě ve srovnání s ostatními regiony. Katya Withamová, globální analytička potravin a nápojů ve společnosti Mintel, to komentuje: „Obchodní značky dosáhly nové fáze svého vývoje. Spotřebitelé nyní očekávají, že produkty vlastní značky budou kvalitou odpovídat značkovým výrobkům nebo je dokonce převyšovat. Aby maloobchodníci vyšli vstříc těmto očekáváním, snaží se vylepšit svůj sortiment obchodními značkami. Spotřebitelé už nezvažují jen cenu za vlastní výrobek, ale za produkt v celé jeho komplexnosti.“ Nejvíc se vlastní prémiové obchodní značky potravin a  nápojů prodávají v Německu, Francii a Polsku. Za sledované období během 1. čtvrtletí 2018 je nakoupilo 41 % Němců, 37 % Francouzů a 29 % Poláků. I když cena už není jediným důvodem k nákupu produktů vlastní značky, pro mnohé spotřebitele je stále ještě důvodem úvah. Víc než sedm z deseti spotřebitelů na důležitých evropských trzích (80 % v Německu, Itálii a Španělsku, 77 % ve Francii a 76 % v Polsku) uvedlo, že srovnávají ceny mezi obchodními značkami a  vlastními obchodními značkami. Většina spotřebitelů z  různých evropských zemí souhlasí s tím, že kvalita produktů obchodních značek se v posledních letech zlepšila. Nejvíc s  tímto tvrzením souhlasili Španělé (80 %), Italové (75  %), Němci (73 %) a  Francouzi (72 %). Polovina spotřebitelů ve Francii (51 %) a Polsku (51 %) se shoduje v tom, že nákup produktů vlastní značky považují za inteligentní rozhodnutí. „Obchodní značky jsou jednou z klíčových oblastí, kde se maloobchodníci mohou odlišit ve stále rostoucí konkurenci. Jsou různé možnosti, jak mohou využívat premiumizaci, aby uspokojili stále náročnější zákazníky. Až se uvědomělá spotřeba stane hlavním proudem, budou moct soukromé značky svou jedinečnou nabídku s prémiovými produkty spotřebitelům odůvodnit vyšší cenou,“ uzavírá Katya Withamová. Pro účely studie bylo analyzováno 33 000 nových produktů uvedených během jednoho měsíce na 62 největších světových trzích.