V menším hotelu může samoobslužný kiosek plně nahradit recepčního

Property management system HORES patří k lídrům mezi informačními systémy pro hotely. „HORES je centrální HUB všech konektovaných systémů nutných pro bezproblémový chod hotelů v moderním světě. Toto umění HORESu a otevřenost ke spolupráci s externími systémy je jednou z jeho ceněných konkurenčních výhod,“ říká Dagmar Trefílková, head of sales společnosti HORES PLUS. Součástí systému HORES je i HORES MarketPlace – online nákupní galerie, která představuje každého certifikovaného partnera HORESu. Současně je to otevřená platforma pro nové integrace. „Jedním z našich nejnovějších partnerů je samoobslužná recepce Sezam24,“ podotýká Dagmar Trefílková. Blíže nám funkčnost samoobslužného kiosku v rozhovoru představí Daniel Slobodskoy (DS) ze společnosti Sezam24 a Dagmar Trefílková (DT) ze společnosti HORES PLUS.

Jaké je postavení HORESu na trhu hotelových systémů?
(DT): PMS (Property Management System) HORES je na trhu již dlouhých 30 let. HORES je vyváženým spojením tradice, kvality, inovací a high-tech trendů. Funguje spolehlivě pro více než 600 hotelů a miliony hostů. HORES je centrální HUB všech konektovaných systémů nutných pro bezproblémový chod hotelů v moderním světě. Toto umění HORESu a otevřenost ke spolupráci s externími systémy je jednou z jeho ceněných konkurenčních výhod.

Co je HORES MarketPlace a jakou představuje výhodu pro klienty?
(DT): HORES MarketPlace je zbrusu nová online nákupní galerie. V samostatné výloze představuje každého certifikovaného partnera HORESu. Současně je to otevřená platforma pro nové integrace. Jedním z našich nejnovějších partnerů je samoobslužná recepce Sezam24.

HORES umožňuje integraci externích systémů. Jedním z nich je tedy i samoobslužná recepce Sezam24. Jak velký je zájem o integraci tohoto řešení pro samoobslužné recepce?
(DT): Zájem o samoobslužné recepce má svůj vlastní zajímavý vývoj, který lze sledovat v několika rozdílných rovinách. Jednak je to přímá odpověď na řešení personální otázky a s tím související úspora pracovní síly. Dále je to boom v procesech interaktivních příjezdů a odjezdů a logická poptávka po optimalizaci tohoto řešení. V neposlední řadě je to high-tech alternativa i pro čtyř- a pětihvězdičkové hotely, u kterých mít recepci a osobní přístup musí být v souladu s počtem hvězdiček.

Jak probíhá check-in na samoobslužném kiosku z pohledu hosta?
(DS): Mnohem rychleji. Host provádí méně činností než při obvyklém check-inu a zároveň obdrží kartu od pokoje během několika vteřin. Komunikace navíc probíhá v rodném jazyce – Sezam24 přece mluví 42 jazyky. Check-in začíná rezervačním číslem, které tak jako tak host má v poukazu od cestovní kanceláře nebo z webových stránek, kde byla rezervace provedena. Sezam24 nalezne číslo rezervace, zobrazí částku požadovaného příplatku a nabídne rozeznání dokladu totožnosti. Rozpoznání trvá několik vteřin, poté se objeví již vyplněný registrační formulář. Systém také automaticky určí, zda je host cizinec, který musí mít vízum a bude vyžadovat číslo víza. Po podpisu hosta prstem na obrazovce se vydává automaticky naprogramovaná karta od pokoje bez žádného zásahu hosta. Můžu říct, že na neformálních soutěžích mezi Sezam24 a recepčním dosud nikdo nedokázal porazit našeho „inteligentního recepčního“, pokud jde o rychlost a přesnost registrace a vydání klíčů.

Jaké možnosti přináší samoobslužný check­-in hotelu? Umožňuje zcela „bezobslužné“ hotely, kde se host zaregistruje, zaplatí, dostane klíče (kartu) od pokoje a pak se zase odhlásí bez jakékoli nutnosti interakce s živým recepčním?
(DS): Potřeba lidského faktoru při přivítání hostů je určena především potřebou hostů obdržet informace o doplňkových službách, které jsou obvykle poskytnuté ústně. Například, jak se dostat do pokoje, kde je výtah, nejbližší restaurace, SPA, parkování a tak dále – občas tato informace je individuální pro každého klienta. Technologie se v tomto směru samozřejmě rychle vyvíjí a velmi brzy i zde nahradí lidi. Prozatím my skvěle pomáháme hosteskám ve velkých hotelech, které vítají hosty, odbavují skupiny lidí pomocí několika kiosků a zároveň informují hosty o hotelových službách.
V malých hotelech, kde není třeba neustálé přítomnosti člověka, Sezam24 přebírá všechny funkce recepce a odbavuje hosty 24 hodin denně.

Jak je zajištěno propojení kiosků pro samoobslužné odbavení a hotelového „mozku“ – systému HORES? Funguje toto propojení spolehlivě?
(DS): Oba systémy spolupracují online a okamžitě si vyměňují data. Host si může zarezervovat pokoj před vchodem do hotelu a během několika vteřin zaplatí přímo pomocí kiosků a obdrží kartu z pokoje. Ve stejnou chvíli se v HORES okamžitě objeví informace o platbě, vydání klíčů a registrační údaje hosta.

Jak velký je zájem hotelů o integraci těchto systémů samoobslužných recepcí?
(DS): Přání nainstalovat Sezam24 se objeví okamžitě poté, co hoteliér sám vyzkouší proces check-in pomocí našeho kiosku. Samozřejmě hoteliéři potřebují pozdní check-in, ale to není vždy finančně výhodné, zejména v mimosezóně. Mohou existovat obavy, co se stane, když klient ztratí kartu nebo ji zapomene v pokoji? Co když potřebujete přesunout hosta do jiného pokoje, přestože nikdo není v hotelu? Mnoho z těchto problémů nebylo dříve do samoobslužných systémů implementováno. Ale Sezam24 je recepcí, se kterou všechno v hotelu funguje přesně tak, jak má.
(DT): Poptávku po tomto řešení formuje několik faktorů. Jsou to cena, typ ubytování, lokalita, snaha odlišit se od konkurence i zájem být trendy. Nejsou to primárně hotely, které samoobslužnou recepci poptávají. Jako zajímavá cílová skupina se profilují apartmánové domy a kampusy.

Foto: HORES PLUS