Zahraniční food blogeři o svých preferencích a trendech v r. 2018

V anketě, kterou koncem roku 2017 iniciovala mnichovská PR food agentura kommunikation.pur, se vyjádřilo 49 zahraničních food blogerů k současným a budoucím trendům v oblasti stravování a k tomu, jaké potraviny jsou v jejich kuchyni nepostradatelné.

Po roce 2017, kdy byly v trendu různé misky (bowls) a unicorny ve všech možných formách (pokrmy v pastelových barvách) se vrací klasika, znovu se objevuje stará známá zelenina a obiloviny a využívají se sezónní a regionální produkty. Pečlivá příprava a vnímavost při vaření zajistí kvalitu a šetrné zacházení s potravinami v roce 2018. Důležitou roli hraje uvědomělé stravování. Food blogeři doporučují začít naslouchat svému tělu a jíst to, co nám chutná. A co nás čeká v roce 2018? Ve všech sledovaných kategoriích převládají aspekty jako kvalita, vnímavost, „méně znamená více“ a radost z experimentování. Sabine (www.pastamaniac.de) má jasné přání pro rok 2018: „Přála bych si, aby se lidé stravovali vědoměji, víc naslouchali potřebám svého těla i životního prostředí. To znamená dávat přednost sezonním a regionálním potravinám, méně používat živočišné produkty.“

V oblasti dortů a sladkostí spatřují blogeři trend k méně cukru a návratu klasiky. Pokud jde o maso, budou se připravovat nové steaky jako B-cut BBQ na grilu. Jako klasická příloha brambory, ale i alternativy jako bulgur, zelená špalda, lupiny a těstoviny z červené čočky. Co se týká způsobu přípravy, podle blogerů jsou v trendu šetrné procesy jako je vaření v páře a sous-vide. Nadále se bude šířit trend k veganství a čistému stravování (clean eating). Mezi nápoji se objeví nové druhy čajů. Co se týká alkoholických nápojů, zůstávají blogeři u starých vyzkoušených nápojů a pro rok 2018 sázejí na řemeslné pivo a gin. Avšak nejen doma by měl být správný výběr nápojů. Steffen a Sabrina, kteří společně blogují na adrese www.feedmeupbeforeyougogo.de, apelují na gastronomii: „Uvítali bychom, kdyby restaurace věnovaly stejně velkou pozornost, jakou věnují pokrmům a vínům, i ostatním nápojům. Signature drinky, široký výběr regionálních piv a zajímavých nealkoholických nápojů by měly být standardem.“ A ve kterých restauracích bychom si měli rezervovat stůl? Podle food blogerů jsou to asijské restaurace: japonské, korejské, thajské a vietnamské. Obecně bude důležitější téma sdílení jídla a budou se prosazovat koncepty sdílených večeří (shared dinner). Karen Pilot (www.karensbackwahn.blogspot.de) to shrnuje stručně a trefně: „Ať už bude módní jakýkoli trend, hlavně musí chutnat!“

Sezónní, regionální a vysoce kvalitní

Na otázku, které aspekty jsou pro ně u potravin a nápojů nejdůležitější, odpovědělo 65 % food blogerů, že důležité jsou sezónní potraviny. Blogerka Verena (www.very-issima.at) v tom vidí mnoho předností: „Doporučuji využívat produkty, které právě mají sezonu, protože tím objevíte mnoho zajímavých zapomenutých přísad a receptů. Navíc je to udržitelné i levnější.“ Podobně to vidí také Gabriele (www.freitag-ziegler.de/blog-salat): „Víc sezónní a regionální zeleniny na talíři a to jako hlavní součást jídla, ne jen jako přílohu. Protože zelenina nabízí mnoho druhů, dobře chutná, je zdravější a pokud se týká vlivu na klimatické změny, vychází z toho lépe než živočišné produkty.“

Před hodnocením vysoké kvality (37 %) a regionálním původem (24 %) však zůstává chuť.

Třicet dva food blogerů uvedlo, že je pro ně rozhodující, aby jim produkt chutnal. Není pro ně důležité, že produkt je zrovna v trendu, že je novinkou na trhu nebo že jej znají už hodně dlouho. Pro 8 % respondentů nemá při výběru potravin a nápojů žádný význam ani etiketa o bio původu. Pro Sarah (www.sarahsdelightblog.wordpress.com) hraje důležitou roli návrat ke kořenům: „Neměli bychom u jídla, stejně jako v jiných oblastech života, hledět jen dopředu, ale také se vrátit zpět ke kořenům. Co nám nejvíc chutnalo v našem dětství? Co babička nebo matka často vařila? Zkusme opět oživit klasiku.“  Alice (www.kulinarischeswunderland.blogspot.de)  uzavírá diskusi: „Neměli bychom zapomínat na tradiční recepty a častěji vařit báječná babiččiná jídla.“

Im Restaurant fleischlos glücklich?

Barevná rozmanitost

Food blogeři na svých blogách nabízejí rozmanitost, ať už jde o tradiční a domácí kuchyni, vegetariánská jídla, pokrmy bez cukru, rychlé a jednoduché recepty, vaření bez dodatečných přísad a hotových produktů, bez laktózy a se sníženým množstvím fruktózy, tipy na minimalizování kuchyňského odpadu nebo jednoduché každodenní pokrmy bez příkras. Pro Sonju (www.madamecuisine.de) je při vaření rozhodující přístup: „Chtěla bych rozmanitě vařit a péct a být tak vzorem pro své děti. Chtěla bych jim ukázat, že to není žádná nudná práce, ale společensky družná, příjemná a relaxační činnost.“ Na otázku, jaké produkty jsou nedílnou součástí jejich kuchyně, jmenovali respondenti spoustu klasických a místních produktů jako jsou brambory, dýně, červená řepa, růžičková kapusta, mléko, chléb, jogurt a rajčata. Ale i exotické přísady mají v jejich kuchyních své místo, mimo jiné mandlové mléko, ovesná kaše, zázvor, vanilka, skořice, sladké brambory, korejské chilli vločky, quinoa a tonka boby. Mezi oblíbené nápoje patří řemeslná piva z minipivovarů a gin. Bianca (www.biancas-blog.de) vysvětluje, co je pro ni při výběru potravin důležité: „Pro mě je zásadní, aby lidé pochopili, co potraviny obsahují a jakou cestou prošly, než se ocitly v lednici nebo na talíři. Transparentnost a porozumění vedou k pochopení a ochotě připlatit si víc za kvalitu nebo počkat na odpovídající sezonu.“