Obliba hlubokomražených potravin roste

Podle prognózy německého institutu pro mražené potraviny (Deutsches Tiefkühlinstitut – DTI) se odbyt hlubokomražených produktů za rok 2017 opět zvýší o 2 %. Jak v domácnostech, tak v profesionálních provozech je u potravin stále požadována čerstvost a rychlost přípravy. Odbyt mražených potravin se v roce 2017 zvýší z 3 632 t na 3 704 t. Údaje zahrnují objem prodeje hlubokomražených produktů v potravinářském maloobchodě a velkoobchodě. Podle prognózy DTI vzrostou tržby za hlubokomražené produkty v Německu o 3 % na 14,2 mld. EUR (2016: 13,805 mld. EUR). Podle odhadů se letošní spotřeba hlubokomražených produktů na osobu zvýší z dosavadních 45,5 kg na 46,3 kg. Vliv na rostoucí poptávku má celkově klesající trend vaření v domácnostech a rostoucí spotřeba mimo domov.

Hlubokomražené potraviny v obchodě

Podle údajů agentury GfK sáhne každá soukromá domácnost vydá ročně cca 168 EUR za hlubokomražené produkty a zmrzlinu. K nejvíc žádaným produktům v l. polovině r. 2017 patřilo hlubokomražené pečivo, rybí prsty, výrobky z brambor a ovoce. Lze s nadsázkou říct, že v mrazicích pultech se tak odrážejí aktuální trendy ve stravování.

Trendy v hlubokomražených potravinách

Vařit z hlubokomražených potravin je jednoduché, rychlé a zdravé. Díky vhodnému konzervování chladem zůstávají ve velké míře zachovány živiny a vitamíny. Nejdůležitějším food trendem zůstává konvenience jako jednoduchá, rychlá a zaručeně zdařilá příprava pokrmů. Spotřebitelé rádi sáhnou po potravinách, které zároveň splňují požadavky na zdravější výživu a kreativní možnosti. Zkrátka musí dobře vypadat a chutnat jako doma čerstvě připravené. Výrobci mraženého zboží na to reagují snahou o co nejlepší vzhled produktů a různými kampaněmi s tipy na přípravu.

Dalším důležitým trendem je rostoucí poptávka po prémiových produktech a rozšíření sortimentu o tzv. produkty „free from“. Pro řadu lidí je odmítání určitých potravin nebo přísad výrazem určitého životního postoje, patří k tomu např. vegetariánství a veganství. I tento trend podporují hlubokomražené produkty k domácímu vaření nebo nabídka hotových pokrmů. U mladých spotřebitelů je zvlášť oblíbené mražené ovoce, které usnadňuje uvědomělou zdravou výživu bez ohledu na roční dobu.

Trend „free from“ se také rozšiřuje na velký počet produktů bez lepku a laktózy, mnoho výrobců na to reaguje nabídkou odpovídajících produktů. Trvalý zájem projevují spotřebitelé o regionální potraviny. Pro hlubokomražené  potraviny je tento trend zvlášť zajímavý, neboť lze využít regionálně pěstované suroviny a tradiční receptury např. u zeleninových a bramborových jídel.

Zodpovědný přístup ke stravování vede mnoho lidí k tomu, aby potravinami neplýtvali. Právě zde se ukazují přednosti mražených produktů, které lze podle potřeby přesně naporcovat, které díky dlouhé životnosti nabízejí větší flexibilitu a nezávislost na sezoně a tím předcházet jejich plýtvání. Stoupající potřeba tak přispívá k větší udržitelnosti ve spotřebě potravin.

Hlubokomražené potraviny v gastronomii

Trh určený pro oblast profesionální gastronomie se i v r. 2017 dál pozitivně rozvíjí. Hlubokomražené pečivo je například nezbytné pro snídaně. V r. 2016 poprvé předstihl odbyt hlubokomražených produktů v gastronomii poprvé odbyt potravinářského maloobchodu a dosáhl podílu na trhu ve výši 50,3 %. Na základě společenských změn bude spotřeba mimo domácnosti hrát ještě důležitější roli, s velkým potenciálem pro branži s hluboko mraženými potravinami.

Aktuelle NIELSEN Studie zeigt großes Potenzial für Tiefkühlprodukte auf / Fast 6 kg TK-Gemüse verzehrt jeder Bundesburger im Durchschnitt pro Jahr. Fotovermerk: dti / Abdruck honorarfrei. Beleg erbeten. Weiterer Text über ots und www.presseportal.de/nr/53417 / Die Verwendung dieses Bildes ist für redaktionelle Zwecke honorarfrei. Veröffentlichung bitte unter Quellenangabe: "obs/Deutsches Tiefkühlinstitut e.V./Peter Rees"

Tiefkühlprodukte so beliebt wie nie / Pro-Kopf-Verbrauch steigt auf 43,6 Kilogramm