Léto? To jsou zajímavá piva a také cidery

Češi stále raději objevují nové chutě. Cider je u nás čím dál více populárnější, vypije se ho u nás zhruba 5 milionů litrů ročně. A každý rok jeho „výtoč“ stoupá. Mohou za to i každoroční novinky výrobců, kteří se snaží trefit do chutí tuzemských zákazníků. Jaké cidery se budou letos ucházet o přízeň zákazníků? A co se týče pivních trendů a novinek pro letošní léto, vypadá to, že před několika lety tolik populární radlery už své pozice definitivně opouštějí, byť ne zcela, a na trhu se ještě nějakou dobu se slušným odbytem udrží.

Nabídka ciderů se v ČR každým rokem rozšiřuje. Ať už v podobě importovaných ciderů, tak z tuzemských ciderů, kde velké značky neustále inovují a přinášejí novinky a zároveň vznikají stále nové české značky craft ciderů. „Jablko je v ČR nejoblíbenějším ovocem vůbec a proto věříme, že kategorie ciderů má obrovský potenciál,“ říká Lucie Pazderská, Ciders Brand Manager ze společnosti Plzeňský Prazdroj. Ohledně příležitostí se obecně cidery spojují primárně s chvílema pohody, pak zde máme ale i například i Frisco, které je určené pro party.

Mládí vpřed

Kategorie ciderů je v Česku stále relativně nová a primárně zaměřená na mladé lidi, kteří vyhledávají inovace a požadují variabilitu. Nyní se tak daří segmentu ochucených ciderů, který je tažen primárně růstem Frisca. „Když se ale podíváme do Anglie, odkud cider pochází, tak je zde jasná dominance jablečných ciderů, a to je to, co zde chceme budovat – tradiční jablečný cider. V letošním roce zároveň očekáváme růst Rosé ciderů, které jsou substitutem růžových vín a jsou čím dál populárnější i v zahraničí. Proto přinášíme nově upravený Kingswood Sweet Rosé,“ uvádí Pazderská.

Jak vybrat cider? Bez konzervatů

Je to vždy o preferencích spotřebitele. Někdo preferuje sušší jablečné cidery, někdo je milovníkem sladkých ochucených ciderů. „Za nás by měl cider být rozhodně čistě přírodní, jsme zastáncem toho, že do cideru nepatří žádné umělé konzervanty, a proto také žádné v našich výrobcích nenajdete. Zároveň doporučujeme čepovanou variantu cideru, kterou nabízíme u našeho Kingswoodu. Čepovaný cider je pro spotřebitele velkým lákadlem, což nám vychází i ze spotřebitelských testů, a proto je pro nás i prioritou,“ prozrazuje Pazderská.

„Konzumentům doporučím samozřejmě produkty z portfolia společnosti Heineken, je z čeho vybírat. Z ciderů určitě Strongbow, který je pro zákazníky na českém trhu zastoupen v 5 příchutích. Pokud hovoříme o ochucených pivech, na léto bych doporučila také novinku od Zlatopramenu – Radler herbal 0,0%, je skvělým osvěžením na léto bez jediné kapky alkoholu, konzervantů a barviv.

Novinky 2018

Cidery jsou svěží alternativou osvěžení, především v letních měsících, oblíbenou mezi mladšími konzumenty, ale čím dál tím více si získávají oblibu i u tradičnějších spotřebitelů. Spotřebitelé rovněž stále více zkoušejí různé příchutě a nezůstávají jen u klasického jablka.

Kategorie tak stále roste, nyní meziročně o přibližně 12 procent, tudíž trend je stále velmi pozitivní. Dynamika růstu však postupně zpomaluje. Výrobci jsou nuceni neustále lákat nové konzumenty.  Určitou cestou jsou nové varianty a příchutě.

Například Plzeňský Prazdroj letos přichází s upraveným portfoliem Kingswoodu, s nímž chce budovat segmentaci celé kategorie – od suššího cideru (Dry varianta) přes vyváženou kombinaci jablek (Original varianta) až po sladký profil (Sweet Rosé). „Zároveň u ciderů vidíme velký přeliv z lahvového do plechovkového segmentu, a tak přinášíme Frisco nově i v plechu,“ vysvětluje Lucie Pazderská.

Společnost Heineken pak již v loňském roce jsme na trh uvedla cider Lišácké jablko, který se prodává kromě plechu 0,5 také v klasické pivní lahvi, v letošním roce doplňuje nabídku o novou příchuť – Lišácké jablko – hruška.

V kategorii ochucených nealkoholických piv uvádí na trh novinku Zlatopramen Radler herbal 0,0% bez jediné kapky alkoholu, konzervantů a barviv, a to hned ve dvou originálních příchutích – Citrón, bezový květ a máta a také Černý rybíz a levandule. „Všechny uvedené novinky jsou vhodné právě pro letní období jako skvělé osvěžení. Radler herbal navíc díky 0,0 % alkoholu bude skvělým společníkem například při sportu či práci,“ uzavírá Kateřina Veitová, PR Manažerka Heineken Česká republika.

PIVO NEZTRÁCÍ DECH

Také se už vaše chutě na pivo probudily ze zimního spánku? Zkušenosti pivovarníků praví, že až dvě třetiny celkové spotřeby piva lidé vypijí právě v letních měsících.

Podle Mojmíra Prokeše ze západočeského pivovaru Chodovar naopak světlé zítřky čekají nealkoholická piva. „Je to trend, poptávka po nich roste. Příčinou může být nejen zodpovědnější přístup k životu v čím dál větší části společnosti, ale také časté řízení. Auta, kola, nebo i plavidla – běžní vodáci v kánoích byli zákonem pasováni na vůdce plavidla, tím pádem se také oni musí zdržet konzumace alkoholu,“ připomíná Mojmír Prokeš loňskou legislativní úpravu.

Kingswood_Horeca_1

Rozmanitá piva

Dlouhodobě také stoupá obliba rozmanitých pivních stylů, stejně jako zastudena chmelených piv. Přestože jsou vítaným zpestřením, zůstává Česká republika nadále velmocí klasického ležáku. „Pokud umíme něco tak dobře, že se to od nás chce celá Evropa učit, měli bychom se toho držet a snažit se, aby se k českému pivu přistupovalo se zodpovědností při výrobě, skladování i servisu. Měli bychom se snažit o osvětu a propagaci produktu a v neposlední řadě bychom na něj měli být patřičně hrdí,“ argumentuje Mojmír Prokeš s tím, že historie českého chmele a piva je neuvěřitelná – o skutečné slávě a rozmachu chmelařství a pivovarnictví v českých zemích můžeme hovořit minimálně od doby Karla IV.

Návrat k českému ležáku

V meziročních srovnáních pak v Česku dochází k poklesu spotřeby piva. Zatímco předloni Češi vypili 16,4 milionů hektolitrů piva, loni už to bylo pouhých 16 milionů hektolitrů. Děje se tak na úkor čepovaného piva, což není dobrou zprávou pro hospodské – aktuální poměr mezi zkonzumovaným čepovaným a baleným pivem je 38 ku 62.

Po několika desítkách let opět převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy. V loňském roce zaznamenala spotřeba na domácím trhu v této kategorii meziroční dvouprocentní nárůst na 48,8 procenta. Výčepní pivo si drží 46,5procentní podíl. „Jsme konzervativní a stále více z nás se vrací k tradičnímu českému ležáku. Jeho většinový podíl znamená, že se více přibližujeme pivovarnickým zemím, jako jsou Německo, Rakousko či Belgie,“ uzavírá předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

BEER