Ambiente 2018 představil aktuální trendy nejen v gastronomii

Na začátku února proběhl v německém Frankfurtu nad Mohanem největší veletrh spotřebního zboží a designu na světě. Statitsíce návštěvníků, tisíce vystavovatelů a nespočet inspirace a nových trendů jsou už neodmyslitelnou součástí této akce. Segment HoReCa tady má rok od roku větší zastoupení, a je jasné, že právě restaurační zařízení nebo hotely se prosazují mezi moderními směry. Co jsou ty nejaktuálnější trendy? A jak na Ambiente vypadaly?

Téměř celý svět na 5 dní ve Frankfurtu zastavil a sdílel svoje produkty, novinky a nápady pod jednou obří střechou. Celkem 4 441 vystavovatelů z 89 zemí, což je nejvíce v historii celého veletrhu, se vmístilo do prostorů veletržního paláce Messe s neuvěřitelnou rozlohou 308 000 metrů čtverečních. Je tak jasné, že právě tady se nastavovala linka, které se budou trendy pro nadcházející rok držet.

„Konzumní způsob života je módní! Každý rok Ambiente hostí celý svět a každý únor se tady nastoluje směr, kterým se mezinárodní trh spotřebního zboží a designu v následujícím roce vydá. To je ještě podpořeno působivým množstvím uzavřených objednávek a kvalitou nejen německých, ale i mezinárodních kupujících,“ shrnuje podstatu veletrhu Detlef Braun, člen Výkonné rady Messe Frankfurt GmbH.

Trendy v gastronomii

Segment HoReCa má na Ambiente rok od roku silnější zastoupení a více prostoru. Nejen, že jednotlivé výstavní plochy a konkrétní vystavovatelé už jsou tak přehledně označeni, letošní ročník věnoval segmentu pozornost i v rámci nastínění trendů a vysvětlení toho, jak trendy v jídle samotném ovlivňují samotné stolování a vybavení.

„Není to o tom koukat jen do budoucnosti a vyhlížet trendy, je potřeba se rozhlédnout, co se děje teď a tady. Musíme hledat cesty tam, kde nejsou věci perfektní, nebo naopak odhalovat ty s potenciálem.“

Dnešní společnost se vyznačuje hned celou řadou protichůdných tendencí a směrů, které se na první pohled v podstatě vylučují. Je to globalizace vs důraz na lokálnost, rychlá občerstvení vs trend pomalého stravování, pohodlnost hotových jídel vs vlastní, domácí pokrmy, kvalitní hovězí vs veganství.

V záplavě toho všeho je navíc potřeba se orientovat mezi tím, co je dlouhým vývojem nastavený standard. Ty dále doplňují tzv. megatrendy a vhodné je také hlídat technologické nebo spotřebitelské trendy. Zároveň člověk musí rozpoznat ty, které se vážou na konkrétní skupinu lidí nebo jde jen o zcela zanedbatelný mikro trend, jenž si nikdo nebude za šest měsíců pamatovat.

Originalita na prvním místě?

Z výše zmíněného, velkého množství možných trendů a specifik, které můžete do svého podnikání zařadit, vyplývá snad jediné. V dnešní době se více než cokoliv jiného cení originální přístup ze strany podniku, který odráží svůj vlastní styl, preference a filozofii. A především se odlišuje od masy. Stejně jako nejsou jednotné samotné trendy a přání hostů, neměla by být ani jednotná nabídka ze strany restaurací, kaváren nebo i hotelů.

Individualizovaný design

Jasným trendem pro stolování a prezentaci jídla se proto letos stal individualizovaný design. Bílé talíře a servis jsou sice klasika, na kterou se dá spolehnout vždycky, málokoho už ale překvapí a špičkoví kuchaři i zákazníci už chtějí dneska víc! Kromě toho, správně zvolené talíře dokážou podpořit i chuť samotného pokrmu, například tmavé barvy dodávají pokrmům na výraznější a plnější chuti.

Tmavé barvy a hrubé materiály

Výrazným prvkem, který „ovládl“ Ambiente v rámci stolování byla nabídka nádobí v tmavých barvách a často v provedení s hrubým, jako by neopracovaným povrchem. Barvy se drží přírodních odstínů od světle hnědé, přes tlumené odstíny zelené a modré, až k šedivé a černé. Výjimkou nemusí být ani takové červené zdobení, lesklé detaily a tak dále. Ale pozor, jakmile člověk pracuje s designově výrazným talířem nebo miskou, vždy je tomu potřeba přizpůsobit vzhled pokrmu tak, aby se obě dvě složky nerušily.

Celý článek najdete v dubnovém vydání Svět Horeca 2018

 IMG_9641