Martin Žídek: Trendem je udržitelnost a autentický zážitek

Spread the love

Martin Žídek má za sebou téměř 30 let profesní praxe v hotelnictví a během své kariéry si vyzkoušel různé pozice, od práce v restauraci přes top management, a to jak v soukromém sektoru, tak v renomovaných mezinárodních hotelových řetězcích. V září uplyne rok od doby, kdy nastoupil jako generální ředitel pětihvězdičkového hotelu NH Collection Prague Carlo IV, který sídlí v budově bývalého bankovního paláce na Senovážném náměstí v centru Prahy. Co považuje při své práci za zásadní, kam se pod jeho vedením hotel posunul a podle jakých kritérií si vybírá kvalitní zaměstnance?

Kdybyste mohl dát jedinou radu začínajícímu generálnímu řediteli hotelu, která by to byla?
Klíčová rada zní, že by vás měla bavit práce s lidmi. Všechno je to o lidech. Musíte být připraveni zvládat stres a dlouhé hodiny v hotelu. Musíte umět motivovat, dodávat pozitivní energii a ocenit, když se týmu něco podaří. A naopak tým povzbudit, když se cokoli nedaří úplně podle plánu.

Jak se vašemu hotelu daří procházet současnou ekonomickou krizí, projevuje se nějak výrazně inflace a celková společenská situace? Jakou máte vytíženost?
Naštěstí je Praha stále jedním z nejpopulárnějších měst Evropy, což nám umožňuje přivítat turisty z celého světa. I přesto, že stále zaznamenáváme pokles hostů z některých zdrojových trhů, jako jsou některé východní země, jsme úspěšní v částečném nahrazování těchto návštěvníků klienty z jiných zemí. Hosté k nám jezdí nejvíce z Evropy, Anglie, a díky obnovení přímých letů z USA se začínají vracet hosté i odtamtud. Stejně jako mnoho jiných podniků, čelíme výzvám inflace a rostoucích cen vstupních komodit. Tyto faktory nás donutily přehodnotit naši cenovou strategii a částečně jsme museli zvýšit ceny našich služeb. Nicméně, i přes toto opatření, jsme se snažili udržet naše služby co nejvíce dostupné a kvalitní.

Jaké sledujete aktuálně nejzásadnější trendy ve vašem segmentu trhu – projevují se nějak změny preferencí a nároky vaší klientely? V čem?
V našem segmentu pětihvězdičkových hotelů sledujeme aktuální trendy a změny preferencí našich klientů velmi pečlivě, abychom zajistili, že naše nabídka odpovídá jejich očekáváním a potřebám. Mezi hlavní trend bych zařadil udržitelnost a stoupající ekologickou uvědomělost. Hosté očekávají, že naše služby a provoz budou šetřit životní prostředí, a proto se i my snažíme minimalizovat naši ekologickou stopu. Dalším trendem je poznávání místní kultury a tradic. Klienti očekávají, že jim nabídneme autentické zážitky a tipy na nejlepší místa a restaurace v okolí. K tomu také slouží náš program Discovery, který takové zážitky členům tohoto programu poskytuje. Dále vzhledem k nárůstu cen nejen ubytování, ale i letenek, turisté hledají výhodnější nabídky a často rezervují na poslední chvíli, na což musíme být připraveni. Snažíme se neustále inovovat a přizpůsobovat nabídku tak, aby odpovídala aktuálním trendům a uspokojovala potřeby našich náročných klientů.

Náročná klientela vyžaduje vysoce kvalifikovaný personál. Jak se vám daří udržet personální zajištění hotelu profesionály, ať už se jedná o šéfkuchaře a kuchaře, zaměstnance na recepci, v housekeepingu, v marketingu…?
Personální situace v našem odvětví prochází dlouhodobě náročným obdobím. Již před pandemií jsme čelili výzvám spojeným s nízkou nezaměstnaností, což ovlivňovalo hledání kvalitních zaměstnanců. Následné covidem způsobené drastické omezení cestování a uzavírání hotelů a restaurací ještě více ztížilo situaci, což vedlo k odlivu hodnotných pracovníků a snížení důvěry v našem odvětví. Oslovování a vyhledávání vhodných kandidátů na volná pracovní místa v současnosti zabere několik měsíců, protože zkušení zaměstnanci v našem oboru jsou stále vzácnější. Nedostatek kvalifikovaných lidí je skutečnou výzvou. Na druhou stranu začínáme registrovat určité známky vracející se důvěry v náš obor hlavně u mladých lidí, kteří hledají uplatnění po škole. Tato nová generace zaměstnanců přináší svěží pohled na odvětví cestovního ruchu a přináší nové nápady a perspektivy.

Pokračování rozhovoru Svět HORECA, srpen 2023
Foto: NH Collection Prague Carlo IV