Tradiční české plodiny a chovy ztrácejí svoje místo na talířích restaurací

Zatímco v roce 1999 se brambory v Česku pěstovaly na 30 000 hektarech zemědělských ploch, v roce 2021 to bylo už jen 22 800 hektarů. Podobně jsou na tom i další tradiční plodiny jako cibule, česnek nebo křen. Vrátit tradiční české plodiny v dostatečné míře nejen na pole, ale také na talíře restaurací, si nyní dala za cíl nová Iniciativa ČESKÉ POLE.

„Pěstební výměry brambor klesají na úkor plodin, jako je řepka či obilí. Pěstování brambor je totiž pro zemědělce obtížné. Mění se také chování zákazníků, kteří preferují menší balení nebo hotové výrobky z brambor,“ říká místopředseda Českého bramborářského svazu Vlastimil Rasocha.

Změnit současnou situaci chce nová Iniciativa ČESKÉ POLE. Prvním společným krokem členů Iniciativy byl zářijový podpis memoranda, v němž se zavázali podporovat a rozvíjet tradiční produkty českého zemědělství a společně usilovat o jejich místo v české kultuře a gastronomii.

„Jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit podpisu memoranda nově vzniklé Iniciativy ČESKÉ POLE, které zavazuje k podpoře a rozvoji tradičních produktů našeho zemědělství. Cením si tohoto závazku. Pro zemědělce je naprosto zásadní, aby měli zajištěný odbyt,“ doplňuje ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula.

Kromě Ministerstva zemědělství ČR a Českého bramborářského svazu se členy stali také Český gastronomický institut a velkoobchod makro ČR. „Z celkového objemu brambor, který ročně v makro prodáme, je 92 % z domácí produkce. Soběstačnost ČR se pohybuje okolo 80 %,“ říká Jan Jindra, vedoucí oddělení nákupu čerstvých potravin makro ČR.

Pestřejší nabídku produktů českého zemědělství by do svých menu ráda zařazovala také česká gastronomie. „Poptávka ze strany zákazníků po tradičních českých plodinách a mase je. Jejich vyššímu zastoupení na talířích ale mnohdy brání nedostatečná distribuce, vhodný výběr, velikost balení, druhovost nebo zpracování. Gastronomie a farmy by si měly jít maximálně naproti,“ popisuje zakladatel Českého gastronomického institutu Filip Sajler.

V první fázi se Iniciativa ČESKÉ POLE zaměří na české brambory a česnek. Velkoobchod makro nabídne místo holandských syrových brambor na hranolky, brambory odrůdy Agria vypěstované a sklizené v České republice. Další důležitou plodinou je český česnek, který není na trhu prakticky vůbec dostupný. Makro už letos s partnerskými farmáři zasadí přibližně tunu vybrané odrůdy českého česneku, který bude dostupný pro zákazníky po červencové sklizni.

Dílčích projektů a splněných cílů má v rámci Iniciativy ČESKÉ POLE postupně přibývat také s tím, jak se budou k myšlence rozvoje tradičního českého zemědělství přidávat další a další partneři z řad producentů, distributorů, prodejců i spotřebitelů.

Foto: Makro