Český carving nemá ve světě konkurenci!

Na soutěži Culinary World Cup 2018 zabodovali nejenom čeští kuchaři a cukráři z Národního týmu Asociace kuchařů a cukrářů, ale i Vojtěch Petržela z Poděbrad, který předvedl celému světu, že carving umíme nejlépe u nás v Česku. Ve svých teprve 20 letech získal v řezbářství zlato a stal se tak mistrem světa ve svém oboru. Komu vděčí za své začátky a kdo je mu vzorem, se dočtete v exkluzivním rozhovoru pro magazín Svět H&G.

Excelovat na tak prestižní soutěži, jako je Culinary World Cup v Lucembursku, je obrovský úspěch. Jak jste se na střetnutí s řezbáři z celého světa připravoval?

Děkuji, pořád si to tak neuvědomuji, ale pocit je to skvělý. Příprava na podobné akce víceméně probíhá celou kariéru. Já osobně to mám tak, že jakmile přijde měsíc před soutěží, začínám si kreslit nápady. No a pak už to stačí jen udělat podle plánu, což bývá často taky nelehký úkol. Konkrétně ve finále chodím na risk, večer si nakreslím nápady a další den řežu.

01-Petržela Vojtěch-- (2)

Bodoval jste v kompozici i live kolech. Mohl byste našim čtenářům blíže představit soutěžní zadání?

Samozřejmě. Vždy jde o 2 kategorie. Předem připravené kompozice má vždy nějakou danou velikost, které se musíme držet. Vše se vyřeže doma a převáží se na místo soutěže v co největší kvalitě a jakosti. Live carving je zadaný na 3 hodiny, během kterých musíme zpracovat určený počet kusů ovoce a zeleniny.

Porota preferovala jemný thajský styl. Čím je tato tvorba specifická?

Neřekl bych preferovala, ale ve 3D jde dělat spousta chyb, které jsou vidět mnohem lépe než v thajském stylu, a chyby komise tvrdě trestá. Já si myslím, že thajský styl se rozvinul díky jemnosti, kterou v sobě jako základ má. Dále jde o pravidelné řezy plné opakování, špiček, zákrutů. Baví mě na tom právě to, že si to nakreslím a pak najdu cestu, jak to vytvořit, ale u 3D jsou dané rozměry a striktní pravidla.

Ukázal jste světu, že český carving si stojí hodně vysoko. Obdržel jste po soutěži nějaké zajímavé zakázky či obchodní příležitosti?

Tohle je myslím vždy dost sezónní, většina zakázek přichází v létě. A nemůžu říct, že by nebyly lákavé pracovní příležitosti.

Čtěte dále v novém Svet H&G únor-březen 2019

Foto: CZECH CARVING STUDIO