Český turismus podrželi hosté ze zahraničí

Spread the love

Český turistický průmysl se v letní sezóně 2022 přiblížil číslům z předcovidových let. Radost z návratu turistů však majitelům hotelů a restaurací i dalším provozovatelům služeb kalí strmý růst nákladů, které si ukrajují velkou část jejich tržeb. Situace v odvětvích závislých na turismu bude podle odborníků zejména v regionech kritická, protože provozovatelé zatím nestihli obnovit své rezervy. Mění byznysové i marketingoví strategie, hledají efektivní řešení a nové příležitosti.

Návštěvnost českých hotelů v srpnu oproti předcházejícím letům podrželi turisté ze zahraničí. Během druhého měsíce prázdnin se jich v Česku ve srovnání s loňským rokem ubytovalo skoro dvojnásobek. Nejvíce hostů přijelo podle údajů institutu CzechTourism z Německa (164 tisíc), Polska (74,5 tisíce) a Slovenska (72,4 tisíce). Českých návštěvníků v hotelích naopak od loňska ubylo skoro o patnáct procent.

Vzhledem ke covidovým restrikcím platným v loňském roce však meziroční srovnání o stavu celého odvětví příliš nevypovídá. V porovnání s rokem 2019 se ukazuje, že turisté sice na Českou republiku nezanevřeli, ale dosáhnout předcovidových čísel se prozatím nepodařilo. „Jsou nižší o 24,4 procenta. Roli zde stále hraje výpadek turistů z Ruska a Číny,“ vysvětlil ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget. Podle něj ovlivňuje rozhodování turistů také pohodlí při cestování, proto by český turistický ruch podpořilo zřízení nových přímých leteckých spojení, například do Kanady.

Ceny hotelů stejné jako před covidem

Ceny ubytování přitom zůstaly na stejné úrovni jako před třemi lety. „Ceny ubytovacích služeb se v létě dostaly na úroveň z roku 2019. K žádnému dramatickému nárůstu tedy nedošlo, přestože náklady provozovatelů ubytovacích a stravovacích služeb strmě stoupají. Oproti předchozímu roku je nárůst již více než 25 procent,“ popsal prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.

Z průzkumu mezi provozovateli ubytovacích a stravovacích zařízení a jejich zákazníky, který si asociace nechala zpracovat, vyplývá, že očekávání ohledně letošní zimní sezóny na českých horách jsou prozatím nejistá. Češi si zřejmě zájezdy budou podobně jako loni zamlouvat až na poslední chvíli a budou dávat přednost prodlouženým víkendům před týdenními pobyty.

Vyčerpané rezervy

Vyhlídka pro nadcházející zimní sezónu se bude odvíjet rovněž od vývoje cen energií a podpůrných kroků vlády, především zastropování cen. „Pro podnikatele je důležité mít možnost odhadnout své náklady v nejbližších měsících. Věříme, že vláda také vyslyší požadavky podnikatelů na pomoc velkým podnikům, kteří představují významné zaměstnavatele a poskytovatele služeb nejen v Praze a velkých městech, ale například i v horských oblastech,“ podotkl Václav Stárek.

Podle něj bylo pro větší hotely či stravovací zařízení v době pandemických omezení dosažení podpory od státu obtížnější a jejich finanční rezervy byly zcela vyčerpány. „S příchozí energetickou krizí je pomoc i těmto podnikatelům nezbytná, jinak budou nuceni svá zařízení uzavírat, což povede k propouštění zaměstnanců napříč regiony,“ dodal.

Budoucnost českého turistického odvětví bude důležitým tématem veletrhů cestovního ruchu GO a Regiontour, které se uskuteční tento týden na brněnském výstavišti. „Turistický průmysl zaměstnává v České republice desetitisíce lidí a přináší běžně do státního rozpočtu stovky milionů korun. Pandemie znamenala pro toto odvětví téměř totální rozklad. Situace na trhu s energiemi v posledních měsících přináší nové obavy,“ komentoval ředitel projektu GO-Regiontour Petr Maliňák.

Poskytovatelé služeb v turistickém ruchu podle něj musí nyní upravovat nejen byznysové, ale také marketingové strategie. „Musí být nejen efektivnější, ale také otevřít cestu k novým skupinám potenciálních zákazníků. Sdílení zkušeností, moderní technologie i nové kontakty v tomto sehrávají zásadní roli, což nám potvrzují účastníci letošního veletrhu,“ doplnil Petr Maliňák.

Foto: Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře