Kartové zámky nejsou privilegiem řetězců

Občas se to stává. Odjíždějící host si odnese klíč od pokoje jako suvenýr nebo až doma zjistí, že si ho omylem přibalil do kufru. Hotel, který chce zachovat bezpečnost na stejné úrovni jako před ztrátou klíčů, musí vyměnit celou zámkovou vložku, což není dvakrát levná záležitost. I to je jedním z důvodů, proč dnes mnoho hotelů přechází na moderní kartové systémy, které mají mnoho dalších výhod.

V pražském hotelu InterContinental vloni kompletně měnili zámkový systém. Vysoce bezpečnostní zámky zvyšují bezpečnost hostů a ti navíc s elektronickou kartou od pokoje dostávají do rukou i „vstupenku“ do dalších částí hotelu. Záleží jen na nich, na jaké funkce si kartu nechají při příjezdu nastavit. „Kartu lze využít také na další vstupy do prostor, které host může během pobytu navštěvovat, například Club Lounge, business centrum nebo konferenční místnosti. Vstupy jsou hostovi do karty nakódovány elektronicky dle zadaných požadavků recepčního při check-inu,“ popisuje marketingová koordinátorka hotelu Simona Seidlová.

I když si to mnoho lidí myslí, kartové zámky nejsou výdobytkem konce 20. století. Používaly se už v letech sedmdesátých, tehdy se ale jednalo o děrované karty s různou kombinací otvorů. Odborníci odhadují, že v Česku klasické zámky na klíče opustilo už zhruba 50–70 % hotelů a dalších ubytovacích zařízení. Většina z nich má ale jen starší systémy, hlavně na magnetické karty. Bezdotykové zámky, které přestavují nejvyšší standard, používá jen malá část hotelů.

U jak velkých hotelů už má smysl začít o zavedení kartového zámkového sytému uvažovat? „Dnes již si pořizují kartové systémy i hotely se sedmi pokoji. V tomto neexistuje žádné pravidlo. Kdo chce kontrolu nad provozem a jednoduchost hotelové provozu, tak si kartový systém pořídí,“ říká jednatel společnosti Vector International Attila Balogh. „Velikost hotelu nehraje žádnou roli, zámkový systém nemá žádnou dolní hranici. Do 15 pokojů lze použít zámky s jednoduchým systémem s pomocí předem naprogramovaných karet, což je naše nejlevnější řešení,“ dodává.

Dnes už tedy kartové zámky nejsou privilegiem velkých hotelových řetězců, jak tomu bylo ještě v letech devadesátých. Běžně se s nimi setkávají i hosté malých penzionů. V porovnání s klasickými zámky hovoří proti kartovým systémům především větší počáteční investice do vybavení recepce, kde jsou karty vydávány. Samotný kartový zámek se od toho mechanického s designovým kováním cenově již příliš neodlišuje. „Pokud budeme chtít osadit dveře kvalitním kováním, panikovým požárním zámkem a cylindrickou vložkou s patentovou ochranou na generální klíč, jsme již na té cenové úrovni, co jedna dveřní čtečka off-line,“ upozorňuje Otakar Jedlička, jednatel společnosti Entry Systems.

Off-line systémy jsou vhodné pro menší hotely nebo rodinné penziony, kde není problém jednotlivé čtečky obejít a naprogramovat je nebo z nich stáhnout data. Bývají také až čtyřikrát levnější než sofistikovanější on-line systémy. „On-line systémy mohou být propojeny kabelem, který sbírá informace o vstupech a posílá je do PC, kde je nahraný program. Čtečky se dají pohodlně z recepce nebo z kanceláře programovat či otevírat a lze z nich získávat i data. Dnes už u kartových systémů ani nemusíme mít kabel, dá se využít on-line systém s bezdrátovou sítí,“ vysvětluje Jedlička.

V případě ztráty karty v průběhu hostova pobytu, lze okamžitě vystavit novou, která při prvním použití anuluje tu původní. Když si host kartu odnese po check-outu, hotelový personál prakticky nemá žádný úkol. Karta je již stejně neplatná, protože bývá aktivována jen na dobu pobytu. Mnohé hotely dnes už po hostech ani nevyžadují vracení karet a používají je jako originální vizitky. Mohou si to dovolit, cena nové karty není vysoká… „Pokud se bavíme o systémech off-line, tak například magnetické karty s potiskem se dnes dají pořídit do 10 korun za kus. Záleží na objednaném množství a barevnosti potisku,“ říká Jedlička.

Bezkontaktní karty, vybavené například dnes hodně využívanou technologií RFID (radio frekvence identifikace), se dají pořídit zhruba za 20 korun. S tímto systémem lze pak kartu od pokoje používat i mimo budovu hotelu, v zimních střediscích třeba na vlecích a lanovkách, v lázních zas při vstupech na léčebné procedury nebo do bazénů. Záleží jen na tom, pro jaké nastavení se host rozhodne. Hlavní jsou ale samozřejmě funkce uvnitř hotelu.

„Využití bezkontaktních karet je prakticky nekonečné. U vzájemně spolupracujících systémů lze tyto karty používat nejenom při různých vstupech (dveřní zámky, turnikety, závory, atd.), ale karty mohou ovládat i inteligentní spořič energie, výtah, šatní skříně, docházkový systém nebo POS terminály,“ vyjmenovává Balogh. Klient má usnadněný pobyt, majitel hotelu zas kontrolu nad pohybem osob v objektu. Zpětnou analýzou záznamů z karet lze například odhalit fingovanou krádež či zabránit černému pronajímání pokojů personálem.

Již padla zmínka o pokojových spořičích energie napojených na kartový systém. Podle Attily Balogha zatím čeští hoteliéři jejich význam podceňují. „Investic do spořičů energie příliš nepřibývá. Investora často ani nenapadne, jak velkou částku by mohl hotel šetřit, kdyby vypnul všechny spotřebiče (svítidla, televize, topení, klimatizace), které zbytečně zatěžují účet při nepřítomnosti hosta,“ mrzí Balogha.

Přes všechny výhody kartových systémů nelze očekávat, že by klasické klíče z českých hotelů a penzionů nadobro vymizely. „My používáme klasické klíče. Jsme přeci jenom historický zámek a více se k nám hodí,“ vysvětluje Eva Plchová ze zámeckého hotelu Chateau Mcely. Ke spuštění osvětlení a všeho na elektřinu host sice dostává plastovou kartičku, která se zasune do systému hned za dveřmi, ale jinak je to klasika – klíč od pokoje, malý klíček od vstupní venkovní branky do parku a navíc baterka pro lepší noční otevírání. Nemá tedy hotel problémy s hosty, kteří si klíče omylem odnášejí? „To se stává velmi zřídka. Máme náhradní klíče a v takovém případě hosty hned kontaktujeme o jejich navrácení, což se nám vždy zdařilo,“ popisuje Plchová.

I v historických hotelech lze přitom kartové systémy zamaskovat tak, aby nebyly jako „pěst na oko“. „Řeší se to tak, že čtečku musíme umístit vedle dveří na zeď. Čtečka se dá zapustit do zdi a design přizpůsobit prostředí. Dále můžeme využít i takzvaných e-cylindrů. Jsou to cylindrické vložky, které mají čtecí hlavu upevněnou na vložce. Jde o bezkontaktní technologii, která se hodí i do dveří, kam nejde standardní čtečku osadit, což jsou například hliníkové dveře s úzkým profilem nebo dveře skleněné,“ vyjmenovává možnosti Jedlička. „Hotely, které si přejí zachovat původní historické kování, si mohou vybrat speciální cylindrickou vložku na bezkontaktní karty. S tím mohou kombinovat nejnovější technologie s klasickým designem a přitom využívat všechny výhody moderního kartového systému,“ souhlasí Balogh.