Trendy udává „zdravý životní styl“
Češi sice patří mezi konzervativní konzumenty zmrzliny, přesto se každý rok rádi seznámí s novými příchutěmi. Navíc trend poslední doby, který hýbe nejen gastronomií obecně – zdravý životní styl – se dotýká i této pochoutky. Jak se tedy letos připravit na hosty toužící po chladivém osvěžení?
K létu patří zmrzlina. Ať už jde o točenou na ulici či několik kopečků v poháru, restauratér či prodejce musí vědět, jak zákazníka oslovit. Máme ji rádi, ale zdaleka v její spotřebě nedosahujeme na objemy států, které patří na špici mezi konzumenty zmrzliny. Pro srovnání průměrný Čech si ročně dopřeje přibližně 3,5 – 4 litrů zmrzliny ročně. Ve Spojených státech amerických je to celých 25 litrů. Na české zákazníky tak platí kvalita – pokud tedy chcete, aby se k vám vraceli, nikoliv kvantita. A začíná to platit čím dál víc.
Statistiky sice mluví o vzestupném trendu v konzumaci zmrzliny, a to jak kopečkové tak točené. Také ale o tom, že se již dnes tolik nekupují domácí velkoobjemová balení – nejspíše právě kvůli své nevalné jakosti. „Stále více se spoléháme na kvalitní produkty, za které jsme ochotni si více zaplatit,“ uvádí Michal Černý, výkonný ředitel CESK. „Špatnou zmrzlinu vám zákazník neodpustí. S tím samozřejmě souvisí recept, suroviny či stroj na přípravu. Kvalita je v tomto ohledu nadevše, potvrzuje Aleš Hlávka, sales manager obchodní značky TOJE pro Českou republiku.
Nabídněte to nejlepší
Možností se nabízí celá řada. Velmi důležité je však pro každého, kdo dělá zmrzlinu, profesionální vybavení. Na trhu je mnoho firem, které nabízí komplexní řešení. Je ale vhodné vybrat si osvědčenou technologii, která funguje. Oblíbené jsou v poslední době sušené směsi pro jednoduchost přípravy.
„Používání kvalitních směsí je ideálním řešením pro výrobu zmrzliny ve velkém. Kvalitní rozumějte – ověřená kvalita, vysoký obsah ovoce. Důležitá je v tomto případě i síla značky, nejmodernější technologie výroby a další atributy, které umí dost výrazně setřít rozdíl mezi použitím směsi a „tradiční“ řemeslnou výrobou,“ míní Aleš Hlávka a současně dodává: „Můžete si koupit levnější směs, ale tou většinou cesta zmrzlináře končí. Naštěstí se čeští prodejci zmrzlin naučili nešetřit na těch nesprávných místech. Navíc je dobré mít partnera, který poradí nejen se směsí, ale také její přípravou.“
Obecně je ale v případě přípravy zmrzliny ze sušených směsí důležité držet se přesných postupů a dávkování. Nezáleží tak pouze na samotné směsi, ale i na konkrétním prodejci. „Nejednou se mi jako zákazníkovi stalo, že zmrzlina, kterou jsem si koupil, byla moc vodová, případně moc kyselá. Je nutné doporučené postupy dodržet. Nedobrou zmrzlinou zákazníka odradíte od opětovného nákupu a většinu stačí takovou chybu udělat pouze jednou,“ upozorňuje Tomáš Hlaváček ze společnosti Tipafrost.
Naproti tomu může prodejce vsadit na již připravenou zmrzlinu. „Směs vyráběná strojově od výrobce má přesně stanovené ingredience jako tvaroh, nebo smetanu, jejich množství, dobu míchání, pasterace, zrání směsi a tímto je zaručena konstantní kvalita našich výrobků, kterou naši zákazníci vyhledávají a rádi se právě kvůli tomu faktoru k nám vracejí,“ doplňuje Hlaváček.
Točená versus kopečková
Točená zmrzlina je u nás fenomén, který pravděpodobně nikdy nebude zcela na ústupu. Je to dáno historickými kořeny. „Jsme však rádi, že stále přibývá poptávka jak po kopečkové zmrzlině a její technologii, tak po informacích. Výrobci točené i kopečkové zmrzliny mají zájem se učit, mají zájem se odlišovat. To je velký posun. Jedná se o sebedůvěru, kterou v sobě nalézají a současně mají chuť zkoušet nové věci,“ říká Černý.
Z hlediska trendů ve strojové přípravě se tak začíná rozšiřovat například koncept Frigomat GX – Gelato Fresh, který již ve světě několik let etablován. K nám tradičně přichází se zpožděním, ale postupně se stává velice populární. „Jedná se o unikátní spojení výrobníku zmrzliny a vitríny v jediném zařízení. Zákazník dostane čerstvou zmrzlinu a současně může vybírat ze zajímavé prezentace ve vitríně, kde se zmrzlina přímo vyrábí. Této kombinace u klasické točené ani kopečkové zmrzliny nikdy nedosáhnete,“ vysvětluje Michal Černý.
Čokoládová a vanilková klasika
Co se týká příchutí, patří Češi spíše mezi konzervativní konzumenty. Dalo by se říci, že jsme „odkojení“ na čokoládové a vanilkové. Ovšem tím, jak roste zájem o cestovní ruch, samozřejmě roste touha zkoušet nové věci a příchutě. Takže sezónně zkouší Češi zajímavé novinky a příchutě.
„Letos vsázíme na výrazné ovocné příchutě. Za nás to bude hruška a zelené jablko. Velmi zajímavou novinkou je „černá zmrzlina“ s příchutí ostružiny. Standardně to bude jistě čokoládová a vanilková zmrzlina, kterou lidé mají rádi vždy,“ uvádí Hlávka a dodává: „Oblíbené budou i zmrzliny s kousky čokolády, nebo čerstvého ovoce. Zajímavým sezónním zpestřením budou příchutě ve stylu tyčinky Bounty (čokoláda + kokos), nebo třeba Toffifee (karamel + čokoláda + oříšky). Určitě budou zajímavé i příchutě exotického ovoce.“
Zdravější alternativy
Výrobci zmrzliny ale naslouchají i potřebám a chutím lidí, kteří si buď klasiku nemohou dopřát, nebo chtějí zdravější variantu. „V České republice je 10 % diabetiků. Novinky na toto léto jsme tak zacílili tímto směrem. Uvádíme smetanové výrobky řady Zero – se sníženým obsahem cukru, a to na dřívku a v podobě ruské zmrzliny. Řada Zero je ale vhodná i pro širokou veřejnost a lidi vyznávající zdravý životní styl a zdravou stravu,“ podotýká Tomáš Hlaváček.
Že stále více konečných spotřebitelů hledá alternativy zdravého stravování navíc za použití čerstvých surovin oproti polotovarům, potvrzuje i Michal Černý. Toto téma se tak samozřejmě nevyhýbá ani zmrzlinám či cukrářským produktům.
V sezóně 2016 bylo silné téma RAW, nyní je trendy BIO a Vegan. Máme již delší dobu zákazníky, kteří se na tyto tipy produktů specializují a jsou velmi úspěšní. Netýká se to však výhradně těchto produktů, ale obecně vzato se lidé mnohem více zajímají o to, co konzumují, a tedy i o použité suroviny. Nově se k nám dostává například trend nutraceutické zmrzliny, tak doufejme, že i u nás bude dobře uchopen, uzavírá Černý.